همونطوری که قبلا گفته شد. توییتر اسکرول بی نهایت رو به طور بهینه استفاده میکنه. کاربر یک لیست رو به افزایش از توییت های رو می بینه، که می تونه به راحتی رو هر توییت کلیک کنه و اون رو در محل گسترش بده، از رفرش شدن صفحه جلوگیری میشه و نتیجه توی همون موقعیت اسکرول باقی میمونه.

فید توییتر

فید توییتر

 

فید توییتر

حتی روی نسخه موبایل توییتر یک علامت “کاغذ پاره” اضافه می کنه که به کاربر میگه از کجا به خوندن ادامه بده. این راه حل ساده و زیرکانه به کاربران اجازه میده توی صفحه به بالا اسکرول  کنند در حالی که یک تشحیص دارند برای بازگشت دارند. از لحاظ روان شناسی این مارکر ها خواننده رو از جدا شدن محتوای خوانده شده و خوانده نشده مطمئن میکنه. این مارکر ها به کاربر حس کنترل و آگاهی بهتری از عمق محتوا و اینکه چه مقدار در اون جلو رفته اند رو میده.

 

توییتر تنها سایت توی این مورد نیست. Discourse یک پلتفرم گفتگو ی نوظهور هستش که با استفاده ازاسکرول بی نهایت به کاربراش قدرت میده. این شرکت همین اسکرول بی نهایت رو برای کاربراش در نظر گرفته و یک نشانگر پیشرفت خاص و جذاب رو پیاده سازی کرده. این نشانگر وقتی که نیاز باشه  ظاهر میشه و تا وقتی که کاربر داره محتوا رو میخونه جلوی دید باقی میمونه (بدون مزاحمت) . این نشانگر آیتمی که در حال حاضر در حال دیده شدن رو  از تعداد کل نتایج شماره گذاری  گذاری میکنه. این راه فوق العاده ای برای دادن حس کنترل به کاربر هست . حتی وقتی داده های زیادی وجود دارند.

 

نشانگر پیشرفت هوشمند در Discourse

نشانگر پیشرفت هوشمند در Discourse

نشانگر پیشرفت هوشمند در Discourse

به سمت ترکیب برید

یک ترکیب از اسکرول بی نهایت و Pagination در اغلب موارد گزینه خوبی هستش. با این راهکار، شما می تونید یک دکمه “Load More” در انتهای لیست اولیه نمایش بدید و وقتی که کلیک شد . یک لیست دیگه ای از آیتم ها توی فهرست لود بشه. این رفتار مشابه کاری هستش که اسکرول بی نهایت به طور خودکار انجام میده. ولی این بار با اختیار انجام میشه. رابط کاربری چند خاصیت از اسکرول بی نهایت رو استفاده میکنه در حالی که اشکالات اون رو نداره.

به خاطر اینکه اسکرول بی نهایت نیازمند این هست که وب سایت ها حجم زیادی از محتوا رو استخراج کنند. راهکار ترکیبی استفاده میشه تا دریافت اطلاعات رو کنترل کنه .

فید خبرهای فیس بوک و همینطور جستجوی تصاویر گوگل در ابتدا به صورت اسکرول بی نهایت هستند . اما بعد از اینکه یک مقدار مشخص از آیتم ها لود شدند نمایش اطلاعات صورت اختیاری و توسط کاربران انجام میشه. این کار رابط کاربری رو همراه با محدود کردن لود روی سرور حفظ میکنه .

برگه بندی بی نهایت ترکیبی در جستجوی تصاویر گوگل

برگه بندی بی نهایت ترکیبی در جستجوی تصاویر گوگل

 

برگه های بینهایت

برگه های بی نهایت مفهموم اسکرول بی نهایت رو به یک سطح جدید می برند. وب سایت هایی که از این مفهموم استفاده می کنن “One Pager” هستند. برای حذف مانع کلیک کردن روی صفحه بعد، طراح کل سایت رو به یک برگه طولانی و قابل اسکرول تبدیل می کنه. Unfold , و Lost World’s Fairs نمونه هایی از این شکل هستند.

 

روی این وب سایت های One-page، بخش های سایت به صورت عمومی و هر کدوم بعد از دیگری پخش میشن.این کار درک از وب سایت رو کاهش میده به این صورت که فابلیت دسترسی رو کاهش میده. این وب سایت ها ممکنه که اسکرول بی نهایت نداشته باشند، ولی کاربرا ممکنه هنوز احساس صفحه های بدون انتها رو داشته باشند.

 

در صفحه های بدون انتها، ارتفاع هر بخش ممکنه بر اساس محتویاتش فرق کنه. هر چند این رویکرد می تونه برای برخی تعامل های خلاقانه استفاده بشه، همینطور هم میتونه کاربرا رو  در گیجی و احساس عدم اطمینان برای جایی که میخوان برای تکه بعدی اطلاعات اسکرول کنند قرار بده.همینطور اسکرول بار در تعداد زیادی از این صفحات مخفی هسش. که کاربرها رو  در حالی که دارند دنبال موقعیت اسکرول برای پیدا کردن میزان پیشرفتشون میگیردند در یک حس گم گشتگی قرار میده. اسکرول بار های مخفی کاربرا رو از حس داشتن اون شانس نجات محروم میکنه. کاربرا نمی تونند بدون کمک رها بشن، باید به کاربر ها دقیقا نشون بدیم چطوری صفحه رو مرور کنند.

ندونستن جایگاه فعلی می تونه کاربرا رو گیج کنه.

ندونستن جایگاه فعلی می تونه کاربرا رو گیج کنه.

مهندسان تجربه کاربری نیاز دارند بیشتر مراقب طراحی صفحات نا محدود باشند. اونها باید قابلیت دسترسی رو در نظر بگیرند، به کاربرا  با نمایش مقدار فضایی که از صفحه دیده اند ،بگند کجا هستند. راهکارها می تونند شامل یک منوی ثابت، یک نفشه از صفحه یا یک نوار پیشرفت اسکرول باشند.

یک حربه دیگه جلوه پارالکس هستش، جایی که لایه های مختلفی روی صفحه با سرعت های مختلف بر اساس اسکرول کاربر حرکت می کنند و یک وهم از عمق ایجاد می کنند. همینطور که این میتونه به ایجاد تجربه های زیبا و خلاقانه کمک کنه، میتونه بعضی وقتها به طور مفرط اسفاده بشه و کاربرا ممکنه برای اینکه چقد نیاز دارند اسکرول کنند تا محتوای بیشتری ببیند گیج بشن . وقتی جلوه پارالاکس با انیمیشن تلفیق بشه کاربرا میتونن سر در گرم بشند که برگه با اسکرول اونها یا به صورت خودکار داره جا به جا میشه.

بگذار به انتهای این برسم.

اسکرول بی نهایت می تونه یک ویژگی خلاقانه ای باشه که به طور فوق العاده ای رابط های کاربری رو با قرار دادن محتوا و ایجاد بهینگی بیشتر، بهبود بده. ولی نیاز داره تا درست استفاده بشه.

و از تله های زیر برای دستیابی به یک تجربه اسکرول بی نهایت قوی، جلوگیری بشه.

کاربر ها دسترسی سریع به محتوای اختصاصی می خواهند.

کاربرا نمی خوان برای دسترسی به تمام محتوای سایت تنها گذاشته بشوند. تشخیص بدید چه محتوایی برای وب سایت شما خاص هست و اون رو در بالای هر برگه ای قرار بدید و مطالب کمتر مرتبط رو فیلتر کنید.

 

کاربرا می خواند احساس کنترل داشته باشند.

اسکرول بی نهایت اون احساس کنترل رو خراب میکنه. یک نمودار پیشرفت هوشمندانه، یک منوی ثابت، یا یک نقشه اضافه کنید.

 

کاربرها اغلب در هنگام اسکرول دنبال نقاط راهنما می گردند.

وقتی کاربرا از وسط لیست های طولانی اسکرول می کنند، انتظار دارند بتونن به راحتی محتوای جدید و محتوایی که ندیدند رو تشخیص بدین.نقاط راهنمایی در طول رابط کاربری اضافه کنید تا کاربرا در جهت دار باشند.

 

برگه بندی مرسوم یا راهکار ترکیبی رو در نظر بگیرید.

یک برگه بندی قدیمی خوب همیشه یک جایگزین برای اسکرول بی نهایت هستش. و اگر در وضعیت شما، مناسب نیست، اونوقت می تونید از یک راهکار ترکیبی استفاده کنید. استفاده از یک دکمه “Load More” میتونه به خوبی رابط شما رو بهبود بده.

 

ایجاد محتوای جذاب بدون یک رابط کاربری گنگ.

مجبور کردن کاربرا برای چرخیدن در یک فهرست بدون انتها فقط در صورتی منطقی است که کاربرا حس کنن ارزشش رو داره.

 

 

کاربرا اغلب منتظر یک فوتر هستند.

اگر یک نوع اطلاعات سبک فوتر در رابط کاربری کاربردی هستند، پس باید در فوتر و پایین صفحه ظاهر بشوند. یک فوتر ثابت معمولا روشی  است که باید با اسکرول بی نهایت استفاده کنید.

 

یک اسکرول بی نهایت همچان یک لیست است.

ااسکرول بی نهایت همچنان نیاز داره تا با استانداردهای رایج هماهنگ باشه. وقتی که کاربرها چشمشون رو برای یک لحظه  از روی صفحه بر میداره یک روی یک لینک کلیک می کنه و بعدش “Back” رو کلیک میکنه انتظار داره بتونه به نقطه دقیقی که بوده برگرده. رابط کاربری شما هر چیزی که هست، مطمئن بشید که نیازهای کاربرها رو برآورده میکنه.

 

افکت ها زیبا هستند ولی ضروری نیستند.

خیلی از رابط هایاسکرول بی نهایت جلوه های مختلفی برای نمایش اطلاعات دارند. ( خواه با نمایش اسلایدی محتوای جدید با روش های دیگر). بیشتر روی نمایش اطلاعات به بهترین روش ممکن تمرکز کنید تا افکت ها.

 

از آن به درستی استفاده کنید

 

اگر هدف گرا هستید و بعد از رسیدن به انتهای گردشتون احساس رضایت می کنید. برای اثر گذار بودن، اسکرول بی نهایت برای این مورد راه های داره. در حقیقت هیچ چیزی بی نهایت نیست.حتی همه این اسکرول های بی نهایتی که ما به اونها نگاه کردیم. کاربرا همیشه باید بدونن که کجا ایستادند، حتی وقتی که محتوا کامل لود نشده. اونها باید بدونند که تعداد کل محتوا چقدر هست و بتونن به راحتی لیست رو مرور کنند. اسکرول بی نهایت باید به بهترین شکل ممکن پیاده سازی بشه، طوری که کاربرا همیشه به راحتی بتونند راهشون رو پیدا کنند.

 

 

کسب اطلاعات لازم درباره ی طراحی سایت در مشهد

 

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --