آموزش ASP 3.0 براي مبتديان – بخش اول

همان طور که مستحضر هستيد، صفحات وب به دو دسته ايستا (Static) و پويا (Dynamic) تقسيم مي شوند. صفحات Static صفحاتي هستند که همواره ثابت بوده و تغيير پيدا نمي کنند. اما صفحات Dynamic، بر خلاف آنها، همواره به صورت ديناميکي در حال تغيير هستند.
علاوه بر تقسيم بندي بالا، صفحات وب را به دو دسته صفحات سمت کاربر (Client Side) و سمت سرور (Server Side) نيز تقسيم مي کنند. کد اصلي صفحات Server Side، از ديد کاربران مخفي مي ماند و کاربران به کد اصلي اين گونه صفحات دسترسي ندارند. اين صفحات بر روي سرور جرا مي شوند.صفحات Client Side، صفحاتي هستند که بر روي کامپيوتر کاربر اجرا مي شوند و در نتيجه، کاربر به کد اصلي دسترسي دارد. کدهاي جاوااسکريپت از اين گونه صفحات هستند.
براي ايجاد نمودن صفحات ديناميکي، از تکنولوژيهاي مختلفي نظير ASP, PHP, ASP.NET, JSP و … استفاده مي کنند. ASP تکنولوژي است که توسط شرکت Microsoft ايجاد شده و مي بايست بر روي سرور ويندوز (Windows) اجرا شود. ASP مخفف عبارت Active Server Pages به معناي صفحات فعال سرور مي باشد.حال شايد اين سوال براي شما پيش بيايد که اگر صفحات Server Side نظير ASP، بر روي سرور اجرا مي شوند، پس چگونه آنها را بر روي کامپيوتر خود اجرا نمائيم؟ مايکروسافت براي حل اين مشکل، از IIS در ويندوزهاي 2000,XP و PWS در ويندوزهاي 98,ME استفاده مي کند. اين نرم افزارها به شما اين اجازه را مي دهند که در حقيقت، يک سرور مجازي بر روي کامپيوتر خود ايجاد نماييد.
PWS مخفف عبارت Personal Web Server و IIS هم مخفف Internet Information Services مي باشد. براي نصب و راه اندازي IIS در ويندوزهاي 2000,XP، مي بايست مراحل زير را دنبال کنيد:

1- بر روي منوي Start و سپس Settings -> Control Panel کليک نماييد.
2- در پنجره Control Panel، بر روي اپلت Add or Remove Programs دوبار کليک نماييد.
3- سپس بر روي گزينه Add/Remove Windows Components موجود در سمت چپ صفحه، کليک نماييد تا پنجره Windows Components Wizard نمايان شود.
4- در ليست Components، بر روي گزينه Internet Information Services (IIS) کليک کنيد تا مربع کنار آن، علامت تيک بخورد. اگر رنگ داخل مربع، به صورت خاکستري در آمد، بدين معناست که تنها قسمتي از IIS بر روي کامپيوتر نصب خواهد شد. پس بر روي گزينه Details کليک کنيد تا جزئيات IIS نمايان شود. حال گزينه هايي را که بدون علامت باقي مانده اند را تيک بزنيد تا تمامي جزئيات نصب شوند. در نهايت بر روي دکمه OK کليک کنيد. حال مي بايست رنگ داخل مربع کنار Internet Information Services (IIS)، به صورت سفيد (به همراه يک علامت تيک) در آمده باشد.5- حال بر روي دکمه Next کليک کنيد.
6- اگر که ويندوز خود را از روي CD نصب کرده باشيد، در اين مرحله مي بايست CD ويندوز را درون درايو قرار دهيد. در غير اين صورت نيازي به انجام اين کار نيست.

پس از تنظيم IIS، نوبت به معرفي دايرکتوري مجازي (Virtual Directory) به آن مي باشد. به وسيله اين دايرکتوري مجازي، شما قادر خواهيد بود صفحات Server Side (نظير ASP) را بر روي کامپيوتر خود اجرا کنيد. به طور پيش فرض، آدرس اين پوشه به صورت X:\Inetpub\wwwroot خواهد بود که در آن، X نام پارتيشني است که ويندوز 2000,XP شما در آنجا نصب شده است…براي ايجاد نمودن صفحات ASP، مي بايست همانند فايلهاي HTML عمل کنيد. يعني از يک نرم افزار WYSIWYG و يا يک نرم افزار متني ساده نظير Notepad استفاده نماييد. براي اينکه کارتان طولاني نشود، نرم افزار Front Page را باز کنيد تا يک فايل HTML ساده که داراي تگهاي پايه مي باشد، ايجاد شود. آن را در مسير X:\Inetpub\wwwroot و با پسوند asp ذخيره کنيد (مثلا HelloWorld.asp). حال براي نوشتن اولين صفحه ASP خود، فايل ذخيره شده را با Notepad باز نماييد. حال قبل از تگ <html>، يعني در بالاي صفحه، عبارت زير را تايپ نماييد:

<%@ Language=VBScript %>

سپس در بين تگهاي </body> و <body>، عبارتهاي زير را تايپ نماييد:

<%
Response.Write(“Hello World!”)
%>

حال شما مي بايست کدي شبيه به کد زير را داشته باشيد:

<%@ Language=VBScript %>
<html>

<head>
<title>Hello World</title>
</head>

<body>
<%
Response.Write(“Hello World!”)
%>
</body>

</html>

اين قطعه کد سبب نمايش عبارت Hello World در صفحه وب شما مي شود و اما تجزيه و تحليل کد…
عبارت <%@ Language=VBScript %> در تمامي صفحات ASP وجود دارند. اين عبارت بدين معناست که زبان به کار رفته در اين فايل ASP، زبان اسکريپتي VBScript مي باشد (از JavaScript هم براي درست کردن فايلهاي ASP استفاده مي کنند).
تمامي قطعه کدهاي ASP مي بايست در بين کاراکترهاي <% و %> قرار بگيرند. اين کاراکترها سبب مي شوند که عبارتهاي موجود بين آنها، ترجمه شده و به صورت خروجي HTML در بيايد.
از عبارت Response.Write هم براي نوشتن بر روي صفحه استفاده مي شود.
حال براي تست اين صفحه وب، مرورگر IE خود را باز کنيد و يکي از دو عبارت زير را در آن تايپ کرده و کليد Enter را فشار دهيد:

http://localhost/HelloWorld.asp
http://YourComputerName/HelloWorld.asp

(من فرض کرده ام که شما نام فايل را به صورت HelloWorld.asp ذخيره کرده ايد). در عبارت دوم، به جاي عبارت YourComputerName مي بايست نام کامپيوتر خود را که در هنگام نصب ويندوز، آن را وارد نموديد، وارد کنيد. چنانچه اين نام را به خاطر نداريد، مي توانيد با دنبال کردن مراحل زير، آن نام را به دست آوريد:

1- بر روي My Computer کليک سمت راست ماوس را زده و از منوي ظاهر شده، گزينه Properties را انتخاب کنيد.2- به قسمت Hardware برويد.3- بر روي دکمه Device Manager کليک کنيد تا پنجره Device Manager نمايان شود.4- در بالاي اين پنجره، نام کامپيوتر خود را مي توانيد مشاهده کنيد.

هيچ فرقي نمي کند که از کدام يک از روشهاي بالا براي مشاهده صفحه وب ASP خود استفاده کنيد. چنان چه صفحه وب خود را مشاهده نکرديد، مطمئن شويد که آن را در مسير X:\Inetpub\wwwroot ذخيره کرده ايد. يعني آدرس اصلي فايل مي بايست به صورت X:\Inetpub\wwwroot\HelloWorld.asp باشد.
پس از مشاهده صفحه، از منوي View گزينه Source را انتخاب کنيد تا کد صفحه نمايان شود. مشاهده مي کنيد که از هيچ يک از کدهاي ASP خبري نيست و کد خروجي آن که به صورت HTML مي باشد، مشاهده مي شود. اين کد چيزي شبيه به کد زير مي باشد:

<html>

<head>
<title>HelloWorld</title>
</head>

<body>
Hello World!
</body>

</html>

آموزش ASP 3.0 براي مبتديان

+ در اين درس مروري بر متغيرها و VBScript خواهيم داشت…+ در نوشتن اين آموزشها، از کتاب Sams Teach Yourself Active Server Pages 3.0 in 21 Days استفاده شده است.

متغيرها
متغيرها (Variables) را مي توان همانند جعبه اي در نظر گرفت که محتوي يک مقدار مي باشند. حال اين مقدار مي تواند يک عبارت رشته اي، يا يک عدد و يا يک مقدار درست (True) يا غلط (False) باشد. از متغيرها، مي توان براي نگه داشتن اطلاعات ورودي که از کاربر گرفته شده است، استفاده نمود (در درسهاي بعدي در مورد چگونگي انجام اين کار، توضيح خواهم داد).
براي تعريف يک متغيير، از کلمه کليدي Dim استفاده مي شود. بدين صورت که ابتدا کلمه Dim آمده و سپس، بعد از گذاشتن يک جاي خالي (Space)، نام متغير مورد نظر خود را مي نويسيم:

Dim NameOfVariable

براي مقداردهي به متغيرها، مي بايست نام متغير را نوشته، سپس علامت تساوي (=) را گذاشته و بعد از آن، مقدار مورد نظر خود را به متغير بدهيد:

NameOfVariable = “Hello! World”

کد فوق، رشته عبارت Hello! World را به متغير NameOfVariable نسبت مي دهد. چنان چه بخواهيد يک مقدار عددي را به متغير خود نسبت دهيد، مي بايست از استفاده از علامت کوتيشن (“) پرهيز کنيد:

NameOfVariable = 17

همان طور که گفته شد، متغيرها داراي انواع مختلفي مي باشند:

  • اعداد صحيح (Integer)
  • رشته ها (Strings)
  • درست يا غلط (Boolean)

شايد براي شما اين سوال پيش بيايد که دانستن انواع متغيرها به چه دردي مي خورد. در زبانهاي برنامه نويسي ديگر، (به عنوان مثال در ASP.NET)، علاوه بر تعريف کردن يک متغير، مي بايست نوع آن متغير را نيز تعريف کنيد. به عنوان مثال اگر بخواهيد يک متغير را که حاوي يک رشته باشد، تعريف کنيد، مي بايست از کد زير استفاده نماييد:

Dim NameOfVariable As String

اما در ASP، نيازي به اين کار نيست و فقط کافيست که متغير را تعريف کنيد، نه نوع آن را. به اين نوع متغيرها، Variant Variables (متغيرهاي قابل تغيير) مي گويند…
در VBScript امکان آن وجود دارد که شما، بدون آنکه متغيري را تعريف نماييد، از آن در کد برنامه استفاده نماييد. و اين کار هم سبب بروز هيچ گونه خطايي نمي شود. اما بهتر است اين کار را نکنيد (در آينده نه چندان دور و با کسب تجربه، علت آن را خواهيد فهميد). براي اينکه متوجه شويد که در کجا، از متغيري که قبلا آن را ايجاد نکرده ايد، استفاده کرده ايد، مي توانيد بعد از عبارت <%@ Language=VBScript %>، عبارت زير را قرار دهيد:

<% Option Explicit %>

اين عبارت سبب مي شود که در صورت استفاده از متغيري که قبلا ايجاد نشده است، پيغامي بر روي صفحه نمايش داده شود. به عنوان مثال، قطعه کد زير را در نظر بگيريد:

<%@ Language = “VBScript” %>
<% Option Explicit %>

<html>

<head>
<title>Hello World!</title>
</head>

<body>
<%
Response.Write(NameOfVariable)
%>
</body>

</html>

اين صفحه را با پسوند asp ذخيره کرده و به وسيله IIS، آن را اجرا کنيد. با انجام اين کار، پيغامي همانند پيغام زير دريافت خواهيد کرد:

Error Type:
Microsoft VBScript runtime (0x800A01F4)
Variable is undefined: ‘NameOfVariable’
/HelloWorld.asp, line 13

همان طور که مشاهده مي کنيد، در خط سوم اين پيغام، عبارت Variable is undefined به معناي متغير تعريف نشده مي باشد، نشان داده شده است.

ثابتها
علاوه بر متغيرها، VBScript داراي نوع ديگري از داده ها به نام ثابتها (Constants) نيز مي باشد. اگر بخواهيد ثابتها را در ذهن خود تصور کنيد، مي توانيد بگوييد متغيري که فقط يک بار مقدار مي گيرد و در طول کد ثابت مي ماند… براي تعريف ثابتها، از کلمه Const استفاده مي کنيم:

Const Telephone = “000-00-00”

از ثابتها، معمولا براي داده هايي استفاده مي کنند که در طول برنامه، نيازي به عوض شدن ندارند. با استفاده از ثابتها، به راحتي مي توانيد بر روي سايت خود تسلط داشته باشيد. به عنوان مثال، همان طور که در کد بالا مشاهده مي کنيد، ثابتي تحت عنوان Telephone ساخته شده است که به آن مقدار 000-00-00 نسبت داده شده است. فرض کنيد که اين شماره تلفن شرکت X باشد. حال اين شرکت، به جاي ديگري انتقال پيدا کرده است. براي عوض کردن شماره تلفنهاي درج شده در سايت، فقط کافيست که اين يک ثابت را تغيير دهيد. به همين راحتي!

آرايه ها
علاوه بر متغيرها و ثابتها، VBScript داراي نوع ديگري از داده ها تحت عنوان آرايه (Array) مي باشد. براي ايجاد کردن آرايه ها، مي بايست به صورت زير عمل کنيد:

Dim NameOfArray(X)

به جاي حرف X، يک عدد جايگزين مي شود. اين عدد تعداد متغيرها را معلوم مي کند. براي دستيابي به متغير درون آرايه، مي بايست نام آرايه را به همراه عدد مورد نظر که به آن انديس (Index) مي گويند، بياوريد. به عنوان مثال آرايه زير را در نظر بگيريد:

Dim Marks(3)

اين آرايه داراي چهار متغير تحت نامهاي Marks(0), Marks(1), Marks(2) و Marks(3) مي باشد. معمولا از آرايه ها، براي ذخيره کردن مقادير مربوط به هم استفاده مي کنند. اين کار سبب راحتي مقدار دهي و دستيابي به متغيرها مي شود. به عنوان مثال فرض کنيد مي خواهيد نمرات ميان ترم يک دانش آموز را ذخيره کنيد. براي انجام همچين کاري، استفاده از آرايه ها بسيار راحت تر از استفاده از متغيرها مي باشد. براي درک اين مطلب دو کد زير را در نظر بگيريد:

Dim Marks(3)
Marks(0)=17
Marks(1)=10
Marks(2)=20
Marks(3)=15

Dim Marks0, Marks1, Marks2, Marks3
Marks0=17
Marks1=10
Marks2=20
Marks3=15

همان طور که مشاهده مي کنيد، استفاده از آرايه ها، کد نويسي را بسيار کم تر و کار با برنامه را بسيار راحت مي نمايد.علاوه بر روش فوق، مي توانيد از تابع Array براي مقدار دهي سريع به متغيرهاي آرايه، استفاده کنيد. روش اين کار به صورت زير است:

Dim NameOfArray
NameOfArray = Array(ValueOf1stVariable, ValueOf2ndVariable, ValueOf3rdVariable, …)

به عنوان مثال، آرايه Marks را که در بالا ساخته شد، مي توانيد به روش زير بسازيد:

Dim Marks
Marks = Array(17, 10, 20, 15)

حال که با انواع متغيرها آشنا شديد، به بررسي عملگرها (Operators) در VBScript مي پردازيم…

عملگرها (Operators)
همان طور که در رياضي، چند عدد را با هم جمع يا تفريق، ضرب يا تقسيم مي کنيد و يا باقيمانده و خارج قسمت يک تقسيم را به دست مي آوريد، در VBScript هم مي توانيد همين کارها را انجام دهيد…
در بالا از يک عملگر انتساب يا Assigment که آن را با علامت مساوي (=) نمايش مي دهند، استفاده کرديد. همان طور که ملاحظه نموديد، از اين عملگر براي نسبت دهي يک مقدار به يک متغير استفاده مي شد:

Dim MathematicsMark
MathematicsMark = 20

عملگر جمع
از اين عملگر، براي جمع کردن دو عدد و يا ترکيب نمودن دو رشته با هم استفاده مي کنند:

<%
Dim Marks
Marks = Array(20, 20, 0)
Response.Write(“Total of your number is: “)
Response.Write(Marks(0) + Marks(1) + Marks(2))
%>

ترکيب چندين رشته با يکديگر:

<%
Dim x1, x2, x3
x1 = “My name is”
x2 = ” ”
x3 = “Mojtaba Dashtinejad”
Response.Write(x1 + x2 + x3)
%>

عملگر تفريق
از اين عملگر هم، براي تفريق استفاده مي شود:

<%
Dim n1, n2
n1 = 40
n2 = 50
Response.Write(n2 – n1)
%>

عملگر ضرب
علامت ستاره (*) به عنوان عملگر ضرب در کامپيوتر به کار مي رود.

<%
Dim n1, n2
n1 = 40
n2 = 50
Response.Write(n2 * n1)
%>

عملگر تقسيم
در VBScript براي يک تقسيم، چندين عملگر وجود دارد. عملگر /، باقيمانده تقسيم را به طور کامل نمايش مي دهد. اما عملگر \، تنها مقدار صحيح تقسيم را بر مي گرداند:

<%
Response.Write(“25/4 = ” & 25/4)
Response.Write(“<br>”)
Response.Write(“25\4 = ” & 25\4)
%>

(عملگر & که در مثال بالا از آن استفاده شده است، براي چسباندن دو مقدار به يکديگر استفاده مي شود).
عملگر ديگري که مربوط به تقسيم مي باشد، عملگر mod مي باشد. اين عملگر، باقيمانده تقسيم را بر مي گرداند:

<%
Response.Write(“25 mod 4 returns ” & 25 mod 4)
%>

حق تقدم با کدام عملگر است؟به حاصل عبارت ساده 2*5-5 فکر کنيد. ممکن است فکر کنيد که جواب اين عبارت برابر 2*0=0 خواهد بود. اما در حقيقت اين طور نيست. حاصل برابر 10-5=5 مي باشد. براي اينکه عملگر ضرب نسبت به عملگر تفريق، تقدم دارد. در جدول زير، حق تقدم عملگرها آورده شده است…

Precedence

Operators

Highest (Done First)

Lowest (Done Last)

Anything In Parantheses
Exponentiation (^)
Negation (-)
Multiplication, Division (*,/)
Integer Division (\)
Moduls (mod)
Addition, Subtraction (+,-)
String Concatenation (&)
Equality (=)
Inequality (<>)
Less Than (<)
Greater Than (>)
Less Than Or Equal To (<=)
Greater That Or Equal To (>=)
Not
And
Or
Xor
Eqv
Imp

عملگرهاي مقايسه اي (Comparision Operators)

حتما تا به حال، با عملگرهاي مقايسه اي برخورد کرده ايد. جدول زير نشان دهنده عملگرهاي مقايسه اي مي باشد.

Operator

True When…

False When…

A = B
A > B
A < B
A >= B
A <= B
A <> B

A and B are the same
A larger than B
A smaller than B
A larger than or same as B
A smaller than or same as B
A and B are different

A and B are different
A same as or smaller than B
A same as or larger than B
A smaller than B
A larger than B
A and B are the same

عملگرهاي منطقي (Logical Operators)

با اين عملگرها، در رياضيات، آشنا شده ايد. عملگرهايي نظير و (که آن را با علامت \/ نشان مي دهند) و يا عملگر يا (که آن را با علامت /\ نشان مي دهند) و … در VBScript هم اين عملگرها کاربرد دارند. اما مثلا به جاي استفاده از علامت \/ (که در رياضيات کاربرد دارد)، در VBScript از کلمه AND استفاده مي کنيم. جدول زير در بر گيرنده عملگرهاي مقايسه مي باشد.

Operator

True When…

False When…

A AND B
A OR B
NOT A
A XOR B
A EQV B
A IMP B

A and B both true
One of A or B is true
A is false
A or B true, but not both
Both false or both true
A is false or B is true

Either A or B is false
Both A and B are false
A is true
Both true or both false
One is false; other is true
A is true and B is false

ساختارهاي کنترلي

منظور از ساختارهاي کنترلي، عبارات شرطي، دستورات ElseIf، حلقه ها، سابروتين ها و هر چيز ديگري که به وسيله آن مي توانيد برنامه خود را کنترل نماييد، مي باشد… در ادامه مقاله، با تعدادي از اين ساختارهاي کنترلي آشنا مي شويم…

عبارات شرطي

عبارات شرطي را مي توان به سه دسته تقسيم نمود:

  1. عبارات If…Then
  2. عبارات If…Then…Else
  3. عبارات ElseIf

1- عبارات If…Then

ساختار کلي اين گونه عبارات شرطي، به صورت زير مي باشد:

If Condition Then
Code Block
End If

تمامي عبارات شرطي، براي اجرا شدنشان، مي بايست يک مقدار True (صحيح) را باز گردانند. چنان چه عبارت Condition در اين شرط درست باشد، شرط اجرا مي شود و در غير اين صورت به کد بعدي مي رود (کدهاي بعد از End If). مثال:

<%
Dim MathematicsMark
MathematicsMark = 15
If MathematicsMark > 10 Then
Response.Write(“You passed your exam”)
End If
%>

مثالي ديگر:

<%
Dim iGrade, strLetterGrade
iGrade = 85
If (iGrade >= 90) Then
strLetterGrade = “A”
End If
If (iGrade >= 80) AND (iGrade < 90) Then
strLetterGrade = “B”
End If
If (iGrade >= 70) And (iGrade < 80) Then
strLetterGrade = “C”
End If
If (iGrade >= 60) And (iGrade < 70) Then
strLetterGrade = “D”
End If
If (iGrade < 60) Then
strLetterGrade = “F”
End If
Response.Write _
(“The numerical grade is ” & “<b>” & iGrade & “</b>” & “<br>” & _
” and the letter grade is ” & “<b>” & strLetterGrade & “</b>”)
%>

براي اينکه خط آخر طولاني نشود، از کاراکتر _ براي انتقال متن به پايين استفاده کرده ام. استفاده نکردن از اين کاراکتر، سبب بروز خطا مي شود.2- عبارات If…Then…Else
همان طور که در ساختار شرطي بالا ديديد، هنگامي که ساختار True بود، شرط اجرا مي شد و در غير اين صورت، نه. اما شايد شما بخواهيد که در صورت غلط بودن شرط هم، به کاربر پيغامي را نمايش دهيد. براي اين کار، از عبارات شرطي If…Then…Else استفاده مي نمايند. ساختار کلي اين گونه عبارات شرطي، به صورت زير مي باشد:

If Condition1 Then
Code Block 1
Else
Code Block 2
End If

هنگامي که Condition1 درست باشد، Code Block 1 اجرا مي شود. در غير اين صورت، Code Block 2 اجرا شده و شرط به پايان مي رسد.به عنوان نمونه، مثال بالا را در نظر بگيريد. ما از عبارات شرطي If…Then به طور مکرر استفاده نموديم. به جاي استفاده از آن کد، مي توانيد از کد زير استفاده کنيد:

<%
Dim iGrade, strLetterGrade
iGrade = 85
If (iGrade >= 90) Then
strLetterGrade = “A”
Else
If (iGrade >= 80) Then
strletterGrade = “B”
Else
If (iGrade >= 70) Then
strLetterGrade = “C”
Else
If (iGrade >= 60) Then
strLetterGrade = “D”
Else
strLetterGrade = “F”
End If
End If
End If
End If
Response.Write _
(“The numerical grade is ” & “<b>” & iGrade & “</b>” & “<br>” & _
” and the letter grade is ” & “<b>” & strLetterGrade & “</b>”)
%>

استفاده از اين نوع کدنويسي، کمي مشکل مي باشد. چرا که عبارات شرطي تو در تو مي شوند و هر چه حالات شرط ما بيشتر باشد، بيشتر گيج خواهيم شد. براي حل اين مشکل، مي توانيد از نوع سوم عبارات شرطي، يعني عبارات ElseIf استفاده نماييد.3- عبارات ElseIf
عبارت ElseIf همان طور که مي بينيد، از دو کلمه Else + If تشکيل شده است. به قطعه کد زير توجه کنيد:

If Condition1 Then
Code Block 1
Else
If Condition2 Then
Code Block 2
End If
End If

همان طور که مي بينيد، بعد از عبارت Else، ما به خط پايين رفته و عبارت شرطي ديگري را با If آغاز نموديم. حالا مي توانيد به جاي اينکار، در حقيقت آنها را به يکديگر بچسبانيد. يعني کد بالا به صورت زير در مي آيد:

If Condition1 Then
Code Block 1
ElseIf Condition2 Then
Code Block 2
End If

حالا مثال تودرتوي بالا را با استفاده از ElseIf مشاهده کنيد:

<%
Dim iGrade, strLetterGrade
iGrade = 85
If (iGrade >= 90) Then
strLetterGrade = “A”
ElseIf (iGrade >= 80) Then
strLetterGrade = “B”
ElseIf (iGrade >= 70) Then
strLetterGrade = “C”
ElseIf (iGrade >= 60) Then
strLetterGrade = “D”
Else
strLetterGrade = “F”
End If
Response.Write _
(“The numerical grade is ” & “<b>” & iGrade & “</b>” & “<br>” & _
” and the letter grade is ” & “<b>” & strLetterGrade & “</b>”)
%>

عبارتهاي Select Case
اين گونه عبارتها، در واقع حالتهاي مختلف را بررسي کرده و آن حالتي را که درست مي باشد، اجرا مي نمايد. ساختار کلي اين گونه عبارتها، به صورت زير مي باشد:

Select Case Expression
Case Value 1
Code for when expression equals value 1
Case Value 2
Code for when expression equals value 2
Case Value N
Code for when expression equals value N
End Select

به عنوان نمونه، مثال بالا را که با ElseIf درست شده است، با Select Case ببينيد:

<%
Dim iGrade, strLetterGrade
iGrade = 85
Select Case iGrade
Case 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100
strLetterGrade = “A”
Case 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89
strLetterGrade = “B”
Case 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79
strLetterGrade = “C”
Case 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69
strLetterGrade = “D”
Case Else
strLetterGrade = “F”
End Select
Response.Write _
(“The numerical grade is ” & “<b>” & iGrade & “</b>” & “<br>” & _
” and the letter grade is ” & “<b>” & strLetterGrade & “</b>”)
%>

حلقه ها (Loops)
حلقه هاي Do…Loop
شکل اين حلقه ها به دو صورت مي باشد:

  1. Do While…Loop
  2. Do Until…Loop

1- حلقه هاي Do While…Loop
ساختار کلي اين حلقه به صورت زير است:

Do While Condition
Code Block
Loop

اين نوع حلقه ها تا زماني ادامه مي يابند که Condition برقرار باشد:

<%
Dim Counter
Counter = 1
Do While (Counter <= 50)
Response.Write(Counter & “<br>”)
Counter = Counter + 1
Loop
%>

در اين قطعه کد، ابتدا متغير Counter را ايجاد کرده و به آن مقدار 1 را نسبت داده ايم. سپس با استفاده از حلقه Do While…Loop، آن را تا هنگامي که کوچکتر يا مساوي (=>) عدد 50 باشد، بر روي صفحه مي نويسيم. همان طور که مي بينيد، بعد از عبارت Response.Write(Counter & “<br>”)، عبارت Counter = Counter + 1 نوشته شده است. اين عمل سبب مي شود که پس از اينکه Counter يک بار بر روي صفحه نوشته شد، با عدد 1 جمع شود تا مقدار آن 1 واحد افزايش يابد و سپس در صورتي که شرط بر قرار بود (کوچکتر يا مساوي 50)، حلقه از ابتدا دوباره شروع شود.
نوع ديگري از همين نوع حلقه ها وجود دارند که ساختار آنها، به صورت زير مي باشد:

Do
Code Block
Loop While Condition

اين نوع حلقه ها هم، همانند حلقه هاي بالايي مي باشند. يعني تا موقعي که Condition برقرار باشد، حلقه اجرا مي شود. اما داراي يک فرق کوچک مي باشد و آن اين است که اين حلقه حداقل يک بار اجرا مي شود:

<%
Dim Counter
Counter = 1
Do
Response.Write(Counter & “<br>”)
Counter = Counter + 1
Loop While (Counter > 50)
%>

در مثال بالا ابتدا متغير Counter بر روي صفحه نوشته و يک واحد به آن افزوده مي شود. در صورتي که متغير Counter بزرگتر از 50 باشد (Counter > 50)، حلقه از نو تکرار مي شود.
2- حلقه هاي Do Until…Loopاين نوع حلقه ها هم تقريبا شبيه حلقه هاي Do While…Loop مي باشد. با فرق اينکه، حلقه هاي Do While…Loop تا هنگامي ادامه مي يابند که عبارت True باشد. اما در حلقه هاي Do Until…Loop، هنگامي که عبارت True مي شود، حلقه از کار مي افتد. ساختار کلي اين نوع حلقه ها به صورت زير است:

Do Until Condition
Code Block
Loop

مثال:

<%
Dim Counter
Counter = 1
Do Until (Counter > 50)
Response.Write(Counter & “<br>”)
Counter = Counter + 1
Loop
%>

حلقه هاي While…Wend
اين نوع حلقه ها، دقيقا همانند حلقه هاي Do While…Loop مي باشند. يعني به جاي عبارت Do While از عبارت While، و به جاي کلمه Loop از کلمه Wend استفاده مي کنيم. ساختار کلي اين نوع حلقه ها به صورت زير مي باشد:

While Condition
Code Block
Wend

مثال:

<%
Dim Counter
Counter = 1
While (Counter <= 50)
Response.Write(Counter & “<br>”)
Counter = Counter + 1
Wend
%>

حلقه هاي For…Next
اين نوع حلقه ها مواقعي کاربرد دارند که شما بدانيد کد خود را چند دفعه مي خواهيد اجرا کنيد. ساختار کلي اين نوع حلقه ها، به صورت زير مي باشد:

For Variable = FirstValue to LastValue step StepValue
Code Block
Next

مثلا فرض کنيد که مي خواهيد اعداد زوج مابين 2 تا 50 را بر روي صفحه بنويسيد. براي اين کار مي توانيد از قطعه کد زير استفاده نماييد:

<%
Dim Counter
For Counter = 2 to 50 step 2
Response.Write(Counter & “<br>”)
Next
%>

+ ساختارهاي کنترلي ديگري نيز، نظير سابروتينها، توابع (Functions)، حلقه هاي For Each…Next و … وجود دارند که در اين مقاله مورد بررسي قرار نمي گيرند…+ در قسمت بعدي که قسمت آخر مي باشد، در مورد چگونگي کار با فرمها و جمع آوري مقادير فرم به طور مفصل بحث خواهم کرد…+ ديگر مباحث ASP نظير پايگاه داده (Database)، آبجکتها (Objects)، کوکي ها (Cookies) و … در اين سري آموزشي مورد بررسي قرار نمي گيرند…

ادامه را در بخش دوم بخوانید.

طراحی قالب وردپرس اصلی ترین حرفه در شرکت فناوی اطلاعات آنفایو است. مهمترین دستاوردطراحی قالب وردپرس باید شناساندن نام تجاری ، معرفی خدمات و محصولات شما باشد که رسیدن به این مهم با رعایت استانداردهای جهانی طراحی سایت که شامل بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو ، در کنار داشتن ظاهری زیبا فراهم می شود. در دنیای مجازی امروز و عصر پیشرفته ارتباطات برای صاحبان سازمان ها ، نهادهای دولتی و صاحبان مشاغل وکسب وکار آزاد داشتن یک وب سایت امری ضروری است .از مزایای داشتن سایت معرفی ، اطلاع رسانی ، بازاریابی و قابلیت های نوین تبلیغاتی میباشد .کاربران میتوانند از هر نقطه دنیا فقط با یک کلیک به شما دسترسی داشته باشند.

شرکت آنفایو خدمات طراحی سایت (طراحی وب) خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) در نظر می گیرد. آنفایو با بهره گیری از بهتریت متخصصین حرفه ای برنامه نویسی ، داشتن تیم تخصصی طراحی سایت ، تسلط به علوم روز دنیای کامپیوتر و اینترنت و مشاوره رایگان وپشتیبانی ۲۴ ساعته آمادگی خود را برای طراحی وب سایت های دولتی ، سازمانی ، شرکتی وشخصی با تلفیق هنر گرافیک دیجیتالی و جدیدترین تکنیک های برنامه ویسی اعلام میدارد .افزایش آمار ، دسترسی ساده کاربران و سرعت وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس آنفایو بسپارید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --

  1. mojtaba says:

    ممنون ازسایتتون