امروزه، با وجود اسپمرهای متعدد با شیوه های متعددتر، نگهداری و حفاظت از محتوای بلاگ یا سایت، کار مشکلی شده است. دنبال مطلبی در این مورد بودم که به این لینک برخوردم. روشهای خوبی جهت حفاظت از محتوا ارائه داده است، که خیلی از آنها در وب فارسی هم کارایی دارد. برای هر وبلاگی، باارزش‏ترین دارایی، محتوا تولیدی توسط نویسندگان آنها است.همانطور که برای نوشتن و تولید محتوا تلاش می‏کنید، برای حفاظت آن نیز باید تلاش کنید! متاسفانه سرقت محتوا، یک راه معمول برای اسپمرها و برخی وبلاگهای تازه کار بشمار می‏رود. از سوی دیگر تجربه نشان داده است، محتوا و مقالات مهم، با بازدید بالا، خیلی بیشتر مورد سرقت قرار می‏گیرند؛ در این حالت آسیب وارده از سمت موتور جستجو خیلی کم است ولی بعضی اوقات، سرقت محتوا از وبلاگهای تازه تاسیس، آسیب زیادی به رتبه سایت در جستجو می‏زند. پس با توجه به مطالب گفته شده ۵ نکته جهت حفاظت از محتوا را در زیر مرور خواهیم کرد.

چرا مهمترین دارایی شما، محتوایتان است

پاسخ به این سوال که سئو(بهینه‏سازی وب) چقدر اهمیت دارد، خیلی روشن و واضح است. ما همیشه میگوییم: “محتوا پادشاه است”. شما برای کسب رتبه مناسب در نتایج گوگل، نیاز به محتوای اصل(original) که می‏تواند شامل تصاویر، ویدئو، متون و هر چیز دیگری باشد، دارید. از دید خیلی افراد، تهیه محتوا تنها یک copy+paste ساده نیاز دارد! همین. هرچند این روش خیلی مرسوم شده است، ولی بهمین راحتی ها هم نیست. موتورهای جستجو، تاوان سنگینی برای محتوای کپی شده خواهند گرفت. با این همه، تلاش گوگل برای مبارزه با محتوای کپی شده، هنوز هم می‏بینیم سایتی که محتوایی را به سرقت برده است، در نتایج بالاتری نسبت به منبع اصلی محتوا قرار دارد؟! همین مورد اخیر باعث اهمیت بیشتر این موضوع می‏شود.

محل درج کپی رایت و watermark ها

محل درج کپی رایت(حقوق ناشر) خیلی مهم است؛ چرا؟ برخی از سارقان محتوا، نمی دانند که در حال سرقت محتوا هستند، چون ما بعنوان تولیدکننده محتوا، کپی رایت مناسبی، جهت مطالعه بازدیدکنندگان ننوشته ایم. یک راه خوب این است که در پایین محتوا، ارجاعی به کپی رایت محتوا بدهید.یک راه تقریباً مطمئن برای کپی رایت تصاویر و ویدئو، درج نام و لوگوی سایت در آنها است. خیلی از سارقان محتوا، زحمت از بین بردن آنها را بخود نمی دهند.راه دیگر جهت جلوگیری از کپی محتوا، غیرفعال کردن قابلیت کپی در وبسایت است. البته هیچ راه ۱۰۰ درصدی برای این کار وجود ندارد. مثلاً میتوانید قابلیت انتخاب متن و حتی راست کلیک را غیرفعال کنید.(مترجم: بنظرم کار درستی نیست، چون خیلی اوقات پیش می آید که کاربر میخواهد قسمتی از متن را برای یاد آوری یا … نگهداری کند، این مورد باعث دلزدگیکاربران خواهد شد.

استفاده از Google Authorship برای حفاظت از محتوا

Google Authorship یک ابزار مفید برای حفاظت از محتوای شما است، علاوه بر این باعث افزایش شهرت شما در وب خواهد شد. تنها مشکل آن اجبار شما به استفاده از نام واقعیتان است. خیلی ها دوست ندارند با نام واقعی خود در وب محتوا منتشر کنند؟! اگر وبسایت یا وبلاگ شما نویسندگان متعددی دارد، هر یک از آنها باید بصورت جداگانه محتوایشان را منتشر کنند و در این سرویس ثبت نمایند.

تنظیم Google Alerts برای مشاهده محتوا کپی شده

حفاظت از محتوا یک چیز است و باخبر شدن از دزدی یک چیز دیگر. خیلی خوب است که ما بفهمیم که آیا محتوای ما دزدیده شده یا خیر؟ سرویس Google Alerts یکی دیگر از سرویس های مفید گوگل است که نیاز به توضیح زیادی ندارد. منطق این سرویس به این صورت است که: ابتدا شما قسمتی از محتوایتان را(قسمتی از یک جمله یا پاراگراف بصورت تصادفی یا انتخابی) کپی کرده و به گوگل بدهید تا وقتی جمله یا متنی با همان شکل را یافت به شما اطلاع رسانی کند. حتی برای نتایج دقیقتر می توانید از کوتیشن هم استفاده نمایید. بهتر از دو یا سه جمله از محتوایتان را انتخاب کنید. البته ممکن است قسمت مقدمه محتوای شما را بهمراه لینکی به محتوای شما قرار داده باشند که این دزدی به شمار نمی رود، و حتی ممکن است کل محتوای شما با ذکر منبع و لینک در جایی دیگر قرار گرفته شده باشد که این مورد را هم نمی توان دزدی محتوا بشمار آورد. هرچند شاید این موضوع خوش آمد شما نباشد! اطلاع از این موارد اخیر نیز مناسب شما خواهد بود.

مراحل پس از سرقت محتوا

حال به جایی رسیده ایم که شما باخبر شده اید که محتوایتان به سرقت رفته است؛ حال چه باید کرد! توضیح مترجم: باید بدانید که این مراحل، در کشور ما محل پیگیری ندارد. ولی شاید بتوان با مکاتبه با شخص یا اشخاص مدنظر، آنها را قانع یا توجیه کرد. ولی راهکار قانونی ای در دسترس نیست!

آماده سازی شواهد:

باید تا آنجا که می شود به جمع آوری شواهد، برای اثبات مالکیت خودتان به محتوای دزدیده شده، تلاش کنید. تنها داشتن پیش نویس و فایلهای تصویری و ویدئویی برای این موضوع کافی نیست. یکی از موراد مهم، تاریخ فهرست(index)  شدن آن محتوا در گوگل و سایر موتورهای جستجو است. همچنین اگر بتوانید تاریخ دزدی محتوا را نیز بدست آورید خیلی بهتر خواهد شد؛ البته اگر قبل از فهرست شدن محتوای شما نباشد؟!

تماس با سارقان محتوا (یا میزبان هاست آنها، در صورت لزوم)

اولین قدم بعد از جمع آوری شواهد، ارسال یک ایمیل دوستانه به آنها است. سعی کنید مسئله را دوستانه حل کنید. از آنها بخواهید محتوا شما را حذف کنند یا … . شاید آنها نداند که محتوا شما را به سرقت برده اند! و با یک ایمیل دوستانه موضوع بخوبی حل شود.اگر ایمیل دوستانه پاسخ داده نشد، یا نخواستند که محتوا را حذف کنند، باید با میزبان هاست آنها وارد مکاتبه شد و با ارائه مستندات خود، از آنها برای رفع مشکل کمک بخواهید. ممکن است میزبان آنها، حتی سرویس آنها را مسدود کند.

پیگیری شکایت از طریق DMCA

معمولاً روش بالا پاسخ می دهد. ولی اگر موفق نشدید، می توانید از طریق یک شکایت مستقیم به گوگل موضوع را پیگیری نمایید. معمولاً خیلی سریع پاسخ خواهند داد. اگر حق با شما باشد، محتوای فهرست شده در گوگل، از وبسایت یا وبلاگ کپی کننده، حذف می شود. حفاظت از محتوا بسیار وقت گیر است. اگر شما بخواهید در این وقت صرفه جویی کنید، بهتر است وبسایت یا وبلاگ خود را از نظر سئو یا بهینه سازی وب بهبود دهید. منبع  : سایت وبلاگ ما

طراحی قالب وردپرس اصلی ترین حرفه در شرکت فناوی اطلاعات آنفایو است. مهمترین دستاوردطراحی قالب وردپرس باید شناساندن نام تجاری ، معرفی خدمات و محصولات شما باشد که رسیدن به این مهم با رعایت استانداردهای جهانی طراحی سایت که شامل بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو ، در کنار داشتن ظاهری زیبا فراهم می شود. در دنیای مجازی امروز و عصر پیشرفته ارتباطات برای صاحبان سازمان ها ، نهادهای دولتی و صاحبان مشاغل وکسب وکار آزاد داشتن یک وب سایت امری ضروری است .از مزایای داشتن سایت معرفی ، اطلاع رسانی ، بازاریابی و قابلیت های نوین تبلیغاتی میباشد .کاربران میتوانند از هر نقطه دنیا فقط با یک کلیک به شما دسترسی داشته باشند.

شرکت آنفایو خدمات طراحی سایت (طراحی وب) خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) در نظر می گیرد. آنفایو با بهره گیری از بهتریت متخصصین حرفه ای برنامه نویسی ، داشتن تیم تخصصی طراحی سایت ، تسلط به علوم روز دنیای کامپیوتر و اینترنت و مشاوره رایگان وپشتیبانی ۲۴ ساعته آمادگی خود را برای طراحی وب سایت های دولتی ، سازمانی ، شرکتی وشخصی با تلفیق هنر گرافیک دیجیتالی و جدیدترین تکنیک های برنامه ویسی اعلام میدارد .افزایش آمار ، دسترسی ساده کاربران و سرعت وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس آنفایو بسپارید.

 

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --