در ادامه سلسله آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو به فلسفه کسب و کار گوگل میپردازیم.

گوگل از مهمترین شرکت های جهان می باشد که توانسته است با سیستم بازاریابی و فروش درست حجم وسیعی از مخاطبین مردم در سراسر دنیا باشد. گوگل دیگر وب سایت نیست بلکه یک سرزمین است با محصولات مختلف و سبک زندگی که میلیون ها نفر در سراسر جهان را عوض کرده است.

فلسفه گوگل

بنابراین بهتر است فلسفه گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. فلسفه شرکت گوگل 10 مورد به شرح زیر است:

1. بر روی كاربر خود تمركز كنید و همه مسائل به دنبال خواهد آمد:
بهترین تجربه کاری شرکت گوگل چه در هنگام طراحی سایت یک مرورگر جدید و چه تغییری جدید در صفحه جستجو همین مورد است. گوگل تمام سعی خود را کرده است تا در نهایت همه آنها در خدمت شما باشند، بجای اینكه در خدمت اهداف داخلی یا سود خودش باشند.
صفحه آغازین گوگل بسیار ساده بوده و به سرعت بارگزاری می شود. رتبه نتایج جستجو هیچگاه به كسی فروخته نشد، تبلیغات گوگل هم هدفمند شده و آزار دهنده نیستند. گوگل اعتقاد دارد، هنگامی كه ابزار و نرم افزارهای جدیدی را طراحی می كند باید به گونه ای كار كنند كه شما متوجه تفاوتی در طراحی آنها نشوید.

2. بهترین كار این است كه یك كار را خیلی خیلی خوب انجام دهید.
گوگل كار جستجو را با یكی از بزرگترین گروه های تحقیقاتی بر روی حل مسائل مربوط به جستجو انجام می دهد. گوگل می داند چه كاری را درست انجام می دهد و چگونه می تواند آنرا بهتر انجام دهد.

وقف كردن گوگل به امر جستجو باعث شده كه تمام آن چیزی را كه یاد گرفته در محصولات جدیدی مانند جی میل و نقشه های گوگل اعمال كند. گوگل امیدوار است قدرت جستجو را در بخش های تجربه نشده ای استفاده كرده و به مردم در یافتن و استفاده از اطلاعات در زندگیشان كمک كند.

3. سریع خیلی بهتر از آهسته است.
گوگل می داند زمان شما ارزشمند است، هنگامی كه در وب به دنبال پاسخی هستید آن پاسخ را همان لحظه می خواهید و هدف گوگل فراهم كردن آن است.

4. دموكراسی در وب كار می كند.
جستجوی گوگل مبتنی است بر میلیونها نفر كه لینک سایت های تولید كننده محتوی را منتشر می كنند، و به همین دلیل است كه این جستجو به خوبی كار می كند. توسط بیش از 200 سیگنال و بكارگیری شیوه های مختلف، مانند سیستم PageRank و الگوریتمهایش مانند گوگل پنگوئن و گوگل پاندا ، كه با تجزیه و تحلیل مشخص می كند كه كدامیک از سایت ها توسط صفحه های دیگر در وب به عنوان منبع اطلاعات معرفی شده اند، به اهمیت صفحه های مختلف وب پی می برد. از آنجایی كه هر سایت جدید خود منبع تازه ای از اطلاعات است با گسترش وب، این روند ارتقا پیدا می كند.

5. برای بافتن پاسخ نیازی نیست كه پشت میز كار خود باشید.
دنیا به شدت در حال موبایل شدن است: مردم می خواهند در هر مكان و هر زمانی به اطلاعات دسترسی داشته باشند. گوگل در زمینه فن آوری های نو و ارائه راه حلهای تازه در حوزه خدمات موبایل كه به مردم در انجام دادن كارهای مختلفی توسط گوشی همراه، از چک كردن ایمیل و تقویم تا دیدن فیلم، بدون ذكر روش های مختلف دسترسی به جستجوی گوگل، كمک می كنند، پیشرو هست. باید اضافه كرد گوگل امیدوار است نوآوری های بیشتری را با استفاده از آندروئید، پلت فرم رایگان و متن باز موبایل به ارمغان بیاورد. اندروئید فضای بازی را كه اینترنت را شكل داده به دنیای موبایل می آورد. آندروئید نه تنها با فراهم كردن انتخاب های بیشتر و ارائه تجارب جدید در حوزه موبایل به كاربران نفع می رساند، برای اپراتورها، تولیدكنندگان و توسعه دهندگان نیز فرصت های تازه كسب درآمد فراهم می كند.

6. بدون انجام كارهای شرورانه نیز می توانید كسب درآمد كنید.
گوگل یك كسب و كار است. سودی كه گوگل از طریق ادوردز كسب می كند از راه ارائه فن آوری جستجو به شركت ها و همچنین فروش تبلیغات در سایت گوگل و یا در سطح وب است. صدها و هزاران تبلیغات چی در سراسر دنیا از Adwords‌ برای تبلیغ محصول خود استفاده می كنند. صدها و هزاران ناشر از Adsense جهت نمایش تبلیغات مرتبط با موضوع سایتشان استفاده می كنند. برای اطمینان از خدمت رسانی به تمام كاربران (چه تبلیغ دهنده باشند یا نه)، برای این كار اصولی داریم:

گوگل در صفحه نتایج جستجو هیچ تبلیغی را نمایش نمیدهد، مگر اینكه مرتبط با نتایج نمایش داده شده باشند و همچنین گوگل معتقد هست كه تبلیغات فقط و فقط زمانی كه مرتبط با نتایج جستجو باشد، می تواند حاوی اطلاعات مفیدی باشد. به همین دلیل گاهی هیچ تبلیغی در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود.
گوگل معتقد است تبلیغات می تواند بدون چشمک زدم هم مفید باشد. تبلیغات pop-up‌ را كه مانعی در دیده شدن آنچه كه به دنبالش هستید می شود را قبول نمی كند. گوگل به این نتیجه رسیده است كه تبلیغات متنی مرتبط با نیاز كاربر درصد كلیک شدن بسیار بیشتری از نمایش تبلیغات تصادفی دارد. هر تبلیغات چیی می تواند از این رسانه هدفمند بهره مند شود.
تبلیغات نمایش داده شده در گوگل همیشه به صورت كاملا واضح توسط عبارت Sponsored Link‌ مشخص شده است، لذا خدشه ای به نمایش نتایج جستجو وارد نمی كند. گوگل هیچگاه نتایج جستجو را برای بالاتر نمایش دادن شركای خود دستكاری نمی كند، هیچ كس هم نمی تواند PageRank خریداری كند.

كاربران به روش كار گوگل اطمینان دارند. هیچ درآمد كوتاه مدتی نمی تواند از بین رفتن اطمینان را توجیه كند.

7. همیشه اطلاعات بیشتری وجود دارد.
هنگامی كه گوگل تعداد زیادی از صفحه های HTML‌ -بیش از هر موتور جستجوی دیگری- را ایندكس كرد، توجه مهندسان به اطلاعاتی جلب شد كه به راحتی در دسترس نبودند. گاهی اوقات مسئله با افزودن یك پایگاه داده مانند امكان جستجوی تلفن و آدرس حل می شد. گاهی هم نیاز به كمی خلاقیت بود، مانند جستجو در آرشیو اخبار، میلیون ها تصویر و كتاب. و همچنان متخصصین گوگل در حال پیداكردن راه هایی برای دراختیار گذاشتن تمام اطلاعات دنیا برای علاقه مندان هستند.

8. نیاز به اطلاعات از تمام مرزها عبور می كند.
شركت گوگل در كالیفرنیا است اما ماموریت آن تسهیل دسترسی به اطلاعات در تمام دنیا و به هر زبانی است. برای تحقق این هدف در بیش از 60 كشور گوگل دفتر دارد، بیش از 180 آدرس اینترنتی و بیش از 50 درصد خدمات گوگل توسط افرادی در خارج از ایالات متحده استفاده می شود. رابط كاربری جستجوی گوگل به بیش از 130 زبان ارائه شده، و امكان محدود كردن نتایج جستجو به یك زبان خاص نیز فراهم گردیده است و همچنین گوگل قصد دارد باقی نرم افزارها و محصولاتمان را هم به تمام زبانهای ممكن و حالات دسترسی مختلف ارائه كند. با استفاده از ابزارهای ترجمه گوگل ، مردم می توانند مطالب منتشر شده در جای دیگری از دنیا را كه به زبان مادریشان نیست را هم مطالعه كنند. با استفاده از این ابزارها و كمك مترجمین داوطلب، گوگل توانسته به خوبی هم از نظر كیفیت و هم از نظر كمیت خدماتش را ارتقا دهد.

9. بدون استفاده از كت و شلوار هم می توانید جدی باشید.
موسسین گوگل را بر پایه این ایده راه انداختند كه” كار باید پر چالش باشد، و این چالش باید جالب باشد.” گوگل به این نكته اعتقاد دارد، كارهای خلاقانه، بیشتر در شركتی با فرهنگ درست اتفاق می افتد- و این فرهنگ درست تنها شامل فانوس ها و توپ های پلاستیكی نیست.
دستاوردهای تیمی و همچنین موفقیت های فردی كه در راستای موفقیت كلی باشد از ارزش و توجه خاصی برخوردارند.
گوگل توجه خاصی به كاركنان با انرژی، علاقه مند و خلاق خود دارد تا هم كار، هم بازی و هم زندگی كنند.

10. بهترین بودن بودن كافی نیست.
گوگل بهترین بودن را تنها نقطه آغاز می داند نه پایان. گوگل برای خود اهدافی تعیین می كند كه می داند به این زودی ها نمی توانیم به آنها دست پیدا كند، و این به آن دلیل است كه می داند با تلاش برای رسیدن به این اهداف فراتر از آنچه كه انتظار می رود پیش خواهد رفت.

در ادامه با آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو همراه باشید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --