در ادامه آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو به تفاوت دامنه های ir. و com. و org. میپردازیم

اگر وارد وب سایت های مختلف شده باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پسوند سایت های اینترنتی با یکدیگر فرق می کند و این پسوندها دارای چه مفهومی است و از چه اجزایی تشکیل شده است. در این گفتار قصد داریم به این مقوله بپردازیم تا شما با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید.
● تشکیل دهنده یک آدرس اینترنتی

اجزای تشکیل دهنده یک آدرس اینترنتی یا به بیان فنی دامین شامل//: http نشان پروتکل Http است، که این پروتکل قراردادی میان تمامی رایانه های متصل به شبکه اینترنت است.یعنی در اصل یک نشانی اینترنتی با یک پروتکل آغاز می شود.
رحله بعدی که بعد از پروتکل می آید www همان World wide web که نشان دهنده شبکه جهانی اینترنت است و بعد از کلمهWWW نام سایت است که به دلخواه مدیر سایت انتخاب می شود.
آخرین مرحله از یک آدرس اینترنتی، پسوند آن است که هر پسوند دارای مفهوم خاصی است و باید این پسوند منحصر به فرد باشد.

● com. و org. و ir. چیست؟

یک فرمول کلی برای دامنه های اینترنتی وجود دارد و آن تعداد حرف دامنه است که تا ۹۹ درصد فرمول درستی است به جز موارد استثنا در دامنه های جدید عمومی. با این دسته بندی به طور کلی دامنه ها در ۴ دسته قرار می گیرد:
▪ دسته اول: دامنه های ۳ حرفی
دامنه های ۳ حرفی دامنه های Top Level عمومی یا gTLDs نام دارد که دامنه Com net org به عنوان معروف ترین دامنه های جهانی شناخته شده است.
سایت هایی که دارای پسوند Com باشند به معنای آن است که سایت تجاری بوده یا در زمینه تجارت است. Com مخفف کلمه Commerical به معنی تجارت است.
Net ابتدای کلمه Network بوده به معنی شبکه و org نیز ابتدای واژه organization به معنی سازمان است. هر یک از این دامنه ها باید با توجه به نوع سایت انتخاب شوند و در جای صحیح خودشان مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال یک شرکت که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی تحت عنوان ISP فعالیت می کند، بهتر است از دامنه Net برای وب سایت خود استفاده کند.
▪ دسته دوم: دامنه های ۳ حرفی جدید

● دامنه های Top Level عمومی جدید ( NEW gTLDs ):

دامنه های Biz، Info، Pro، Aero، Coop و Museum و Name در این دسته قرار دارند. این دامنه ها به منظور رفع نیاز در کمبود اسامی در دامنه های دسته اول ایجاد شده است و از دامنه های جدید اینترنت به شمار می رود. به تازگی دامنه Info به منظور ترغیب کاربران اینترنتی و صاحبان وب سایت ها توسط بعضی از Serverهای ثبت دامنه دنیا به این صورت ارائه می شود. دامنه های info به صورت یک ساله ثبت می شود و مدیران وب سایت باید هر سال آن را تمدید کنند. این دامنه یکی از دامنه های گران اینترنتی است.

▪ دسته سوم (۳ حرفی): دامنه های مخصوص sTLDs l ) Top Level ):
دسته سوم که دامنه های sTTDs۱ نام گذاری شده اند، مخصوص دولت هاست و در انتهای آدرس وب سایت پسوند Gov استفاده می شود. GOV مخفف کلمه Government به معنی دولت است.

▪ دسته چهارم (۲ حرفی): دامنه های بین المللی کشورهای جهان: ( ccTLDs )
دسته چهارم مربوط به نام گذاری دامنه کشورها و۲ حرفی است و از روی نام کشور انتخاب می شود. به عنوان مثال معروف ترین دامنه های اینترنتی ۲

حرفی متعلق به کشورها یا مناطقی از جهان است که در زیر فهرست شده است:

ـ .IR : IRAN
ـ .cn : chine
ـ .US: american
ـ .BR : Brezil
ـ و ….

دامنه های IR در ایران توسط مرکز تحقیقات بنیادی اینترنت ثبت و به عنوان دامنه های بین المللی ایران در دنیا شناخته می شود. در حال حاضر نیز دامنه اینترنتی کشور ایران یکی از بهترین دامنه های اینترنتی دنیاست و کشورمان در هنگام انتخاب دامنه در موقعیت بهتری نسبت به ۲ کشور ایرلند و عراق قرار گرفت. در حالی که نام ۲ کشور عراق Iraq و ایرلند Ireland هر ۲ با حرف Ir شروع شده اما دامنه Ir به ایران اختصاص یافته است و دامنه عراق Iq و ایرلند Ie نام گذاری شد.

در ادامه با آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو همراه باشید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --