امروزه بیشتر در بین افراد ، بحث در مورد تفاوت بین UX و UI و نقاط ضعف و قوت آنها برای یک وب سایت است. آیا این یک زبان مخفی است که هرگز به آن دسترسی نخواهید داشت؟ آیا این افراد فقط به استفاده از عامیانه نگاه می کنند؟

 

دو عدد از رایج ترین کلمات مورد استفاده در زبان طراحی UI و UX میباشند  هرچند که این دو اسم ساده بنظر میرسند اما وجود تصورات غلط زیاد در مورد این دو باعث بوجود اومدن اختلافات زیاد در جامعه طراحی  سایت شده است.

UI  چیست؟

معنی ui چیست

ui چیست

همانطور که پیشتر گفتیم، واژه‌ی UI خلاصه شده‌ی عبارت User Interface می‌باشد که در زبان فارسی آن را با عنوان رابط، واسط یا نمای کاربری می‌شناسیم که به صورت تحت اللفطی به “رابط کاربری” معنا میشود

رابط کاربری شامل المان‌های دیداری یک محصول می‌شود، به عنوان مثال در یک وبسایت یا اپلیکیشن، تمام تصاویر به کار رفته، رنگ‌بندی‌ها، طراحی ظاهری دکمه‌ها و … می‌توانند در بردارنده‌ی مفهوم UI باشند.

طراحان رابط کاربری یا UI Designer‌‌ها وظیفه‌ی ایجاد یکپارچگی و زیباسازی ظاهری یک محصول، برنامه یا وبسایت را بر عهده دارند.

UX چیست؟

معنی ux چیست

ux چیست

اصطلاح UX مختصر شده‌ی عبارت User Experience می‌باشد که معنی تحت اللفظی آن “تجربه کاربر” می باشد، این مورد را می‌توان تمام عواطف، احساسات و تجربه‌ی کاربر از کارکردن با یک محصول دانست، باید بدانیم طراحی تجربه‌ی کاربری بسیار گسترده بوده و خود می‌تواند در بردارنده‌ی UI نیز باشد.

حال که کمی با مفهوم این دو واژه آشنا شدیم، با بررسی تصویر زیر بهتر آن را به خاطر می‌سپاریم.

تفاوت بین UIو UX

  1.  UI تنها بخشی از UX محسوب می شود. کل یک محصول UX است و برای تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می شود. در حالی که UI در زیر مجموعه آن قرار می گیرد و برای تامین هدف های UX استفاده می شود.
  2.  برای داشتن طراحی تاثیر گذار یا UX، استفاده از UI ضرورت دارد. بدون وجود طراحی UX سایت ظاهری زیبا و خیرکننده دارد. اما عملکرد آن ضعیف خواهد بود.
  3. برای داشتن طراحی UX باید به مفاهیم روانشناسی دقت کرد. به همین دلیل این نوع طراحی انتزاعی است. در حالی که در طراحی UI از ابزارهای عینی و قابل مشاهده ای همچون تصاویر، ویدئو، دیاگرام و … استفاده می شود.

طراحی UI به سلیقه طراح سایت وابسته است. در حالی که برای داشتن سایت مطابق با اصول طراحی UX، باید به خواست کاربران و نیازهای آنان دقت شود.

کسب اطلاعات لازم درباره ی طراحی سایت در مشهد

آنفایو مرجع مقالات تخصصی طراحی قالب وردپرس

 

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --