آشنايي با شغل طراحي وب يا اينترنت

چكيده
وب مانند بقيه خدمات اينترنت مبتني بر خدماتي است كه از طريق آن مي‌توان به گستره وسيعي از منابع اينترنت دسترسي پيدا كرد. برخلاف پيچيدگي اينترنت، ماهيت خود وب نسبتاً ساده است. از طرف ديگر وب جهاني بزرگترين و متنوع‌ترين مجموعه اطلاعاتي است كه تا به حال گردآوري شده است و تلاشي است براي مرتبط ساختن انباي بشر با روش قدرتمند. اين شبكه با امكانات گسترده خود يكي از پيشرفته‌ترين ابزار و خدمات اطلاع‌رساني كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني است. هدف اصلي از ايجاد آن اشتراك مسائل تحقيقاتي و همكاري ميان فيزيكدانان در نقاط مختلف و همچنين محور قرار دادن خواننده به جاي نويسنده و گذار از متن به فرامتن (Hypertext) است. رشد و گسترش كاربرد وب نسبت به ديگر ابزارها و خدمات اينترنت به دليل دو خاصيت عمده آن يعني قابل استفاده بودن در محيط چندرسانه‌اي و قابليت فرامتني است. اين مقاله بر آن است كه ضمن تعريف و ارائه تاريخچه شبكه جهاني وب به مباحث مختلفي از قبيل خدمات وب، جذابيت وب، زبان وب جهاني، مرورگر وب، عواملي كه باعث شهرت اين شبكه شده است بپردازد و در پايان نيز نحوه كار وب را ارائه مي‌دهد.

كليدواژه‌ها: وب/ اينترنت/ مرورگر وب/ فرامتني/ چندرسانه‌اي

مقدمه
وب جهاني يا جهان تارگستر1 هم اكنون پس از پست الكترونيكي پرطرفدارترين سرويس شبكه اينترنت است كه به دليل دو خاصيت عمدهء آن يعني قابليت فرامتني2 و همچنين چندرسانه‌اي3 بودن محيط وب استفاده از آن به سرعت رو به رشد است. وب مانند بقيه خدمات اينترنت مبتني بر نظام خدمت گيرنده و خدمت دهنده عظيمي است كه از طريق آن مي‌توان به گستره وسيعي از منابع اينترنت دسترسي پيدا كرد.
وب كه با اتصال به اينترنت براي هر كاربري قابل دسترسي است حاوي مقادير تقريباً نامحدودي متن، صدا، ويدئو و داده‌هاي ديگري است كه در ميليونها كامپيوتر (يا خدمت‌رسان4) در كل دنيا قرار دارد. فراپيوندها5 كه در صفحات وب به صورت متن زير خطدار با تصوير ديده مي‌شوند مثل يك چسب صفحات وب را به هم مي‌چسبانند. اين فراپيوندها به شما امكان مي‌دهند كه به فوريت به سند و موضوع وب مرتبط دسترسي پيدا كنيد. اين سند در پنجره‌اي از برنامه مرورگر (خدمات گيرنده6) ظاهر مي‌شود. پيش از اختراع وب، كاربران كامپيوتر مجبور بودند كه نشاني فايل واقع در يك خدمات دهنده مشخص را تايپ كنند يا از فهرستهاي طولاني منوها براي يافتن اطلاعات بهره بگيرند. زماني كه به اينترنت متصل مي‌شويد و از برنامه مرورگر وب استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد اطلاعاتي را كه به آن دستيابي داريد بدون توجه به اينكه در راينه محلي ذخيره شده يا در سوي ديگر جهان باشد بخوانيد يا مشاهده كنيد يا بشنويد. داستاني كه در رايانه‌اي در سنگاپور ذخيره شده است ممكن است با اطلاعات بورس نيويورك، تصويري كه در فرانكفورت ذخيره شده است و فايل صوتي كه در توكيو ذخيره شده است ارتباط برقرار كند.
مجموعهء خدمتگرهاي وب، اينترنت و مرورگر وب اين اطلاعات را گردآوري و به صورت يك مجموعه متحد ارائه مي‌كند. در واقع وب يك برنامهء خدمت گيرنده و خدمت دهنده است كه از بسياري جهات شبيه گوفر عمل مي‌كند. وب مانند گوفر امكان دستيابي به اطلاعات را بدون دانستن محل نگهداري آنها در اينترنت فراهم مي‌سازد و تنها برنامه‌اي در اينترنت است كه به صورت فرامتن عمل مي‌كند. برخي از منابع فرامتني كه در اينترنت وجود دارند فقط فايل‌هاي متني ساده هستند. همچنين در وب ممكن است با فرامتن‌هايي مواجه شويد كه شاهكارهاي گرافيكي باشند و اينها هستند كه باعث شهرت وب به عنوان يك رابط گرافيكي بسيار مطلوب شده‌اند. اگر رايانه شما به قابليت‌هاي تصويري و صوتي مجهز باشد، مي‌توانيد تمام تصاوير و اصوات مرتبط به منابع وب را دريافت كنيد و مورد استفاده قرار دهيد. چنانچه اين قابليت‌ها در نظام تعبيه نشده باشد، وب منابعش را فقط به شكل ساده ارائه مي‌دهد. ساخت فرامتن به عمليات بسيار زيادي نياز دارد. هر كلمه متن ممكن است با منابع اطلاعاتي ديگر ارتباط و پيوند داشته باشد. اين كار با استفاده از يك ويرايشگر فوق متن صورت مي‌گيرد و متن را به زباني ترجمه مي‌كند كه برقراري ارتباط با اسناد ديگر ميسر باشد. عملاً وب اولين كوشش براي متصل ساختن بشر از طريق اينترنت نيست. وب چهارمين كوشش از چنين كوشش‌هاست. سه مورد ديگر فهرست‌هاي پستي، يوزنت، و گوفر هستند.

تاريخچه شبكه جهاني وب
در اوايل دهه 1980 در موسسه سرن (مركز تحقيقات هسته‌اي اروپا)، دانشمندي به نام تيم برنرزلي گسترش اتصال دروني رايانه‌هاي دنيا را مطرح كرد و پيش‌بيني كرد كه در آينده بتوان به تمام اطلاعات و فايل‌هاي مرتب مربوط به فيزيك دسترسي يافت. در 1988 اولين برنامهء كاربردي فرامتن منتشر شد و در مارس 1989 برنرزلي به همراه روبرت كايليائو براي شروع كار پروژه‌اي را ايجاد كرد كه از طريق شبكهء رايانه‌اي دستيابي به فرامتن را فراهم مي‌كرد. پروژه‌اي به نام «تار عنكبوتي وب» كه شامل شبكه‌اي از پيوندها بود. در واقع هدف اصلي آن، اشتراك مسائل تحقياتي و همكاري ميان فيزيكدانان در نقاط مختلف بود. شبكهء وب در ماه مه 1991 پس از تحقيقات گسترده با نام وب در سرن منتشر شد و در سال 1993 به عموم معرفي گرديد. شبكهء جهاني وب يكي از جديدترين خدمات اطلاع‌رساني در اينترنت است كه نسبت به ديگر ابزارها و خدمات اينترنت به سرعت در حال رشد و گسترش است و بسياري از صاحبنظران عقيده دارند كه ظهور شبكهء جهاني وب با قابليت ارائه تصاوير گرافيكي رنگي، فيلم، صوت و متن همراه با پيوندهاي فرامتني مهمترين دليل رشد روزافزون استفاده از اينترنت است، به طوري كه مشتاقان به كارگيري وب به سرعت در حال افزايش‌اند. طبق گزارش‌هاي آماري در ژوئن سال 1993 تنها 130 سايت وب بر روي اينترنت قابل دسترسي بود در حالي كه اين ميزان تا ماه ژوئن سال 1995 به بيش از 23 هزار سايت وب رسيد. همچنين طبق برآورد شركت ديناكوئست تا پايان سال 1997 بيش از 80 ميليون رايانه به اينترنت متصل شد كه رشدي معادل 71 درصد را نسبت به سال 1996 نشان مي‌دهد. CERN در سال 1993 وب را براي استفاده به طور رايگان آزاد اعلام كرد. وب جذب كاربران در خارج از دنياي آموزشي را نيز آغاز كرده است. سازمان سرن، وب را در اختيار علاقه‌مندان به آن قرار داده است.


وب، نه اينترنت
امروزه كاربران كامپيوتر سراسر جهان به استفاده از وب و اطلاعات گرافيكي آن گرايش دارند. از اين روي، اكثر رسانه‌ها، اكثر كاربران كامپيوتر، و حتي بسياري از مشاغل وصل-خط از اصطلاح «وب جهان پهنا» و «اينترنت» به يك معني استفاده مي‌كنند. اما وب فقط بخشي از اينترنت بزرگ است. چون اينترنت شامل FTP, Telnet و حوزه‌هاي ديگر، و همچنين كابلها، كامپيوترها، و سيمهاي خود شبكه نيز مي‌شود. وب در بالاي اينترنت قرار دارد و در واقع رابط اينترنت است. يك قرارداد مخصوص اينترنت قرارداد يا پروتوكل HTTP، است و اين پروتوكل است كه استفاده از وب را در اينترنت ممكن مي‌ند. مهمترين هدف اينترنت آن است كه كاربران بتوانند از اطلاعات ذخيره شده در كامپيوتر كاربر ديگر بهره بگيرند. وب يك روش جذاب براي بهره‌گيري از اطلاعات ذخيره شده در كامپيوترهاي خدمات دهنده (Server) پراكنده شده در اينترنت است. خدمات دهنده‌هاي Telnet, FTP و ساير خدمات دهنده‌ها هستند. در واقع، بعضي از شركتها از يك كامپيوتر براي چند پروتوكل مبادله داده‌هاي مختلف بهره مي‌گيرند. تنها اختلاف بين خدمات‌دهندهء FTP و خدمات‌دهندهء وب در نرم‌افزار سازگار با HTTP است كه مي‌تواند اطلاعات را با برنامهء مرورگر مبادله كند. بسياري از خدمات‌دهنده‌هاي وب رده پايين از انواع پي‌سي‌هاي مبتني بر پردازنده‌هاي اينتل هستند، در حالي كه خدمات‌دهنده‌هاي رده متوسط اغلب كامپيوترهاي قدرتمند هستند. خدمات دهنده‌هاي وب رده بالا معمولاً كامپيوترهاي يونيكس هستند و مي‌توانند مقدار انبوهي از ترافيك مرتبط با وب را اداره كنند. خدمات‌دهنده‌هاي وب و مرورگرهاي وب را استفاده از HTTP با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند تا بتوانند داده‌هاي وب را كه خود به زبان HTML نوشته شده‌اند مبادله كنند. برنامه مرورگر مي‌تواند قطعات نوشته شده به اين زبان را تفسير كند و بعد صفحه مرتبط با آن را به نمايش درآورد. رمز وب، در فراپيوندهاي موجود در دل كدهاي HTML است. بنيان وب بر فلسفه فراپيوندها استوار است. هر كلمه يا تصويري در هر صفحهء وب مي‌تواند يك رابط به يك سند ديگر باشد. دسترسي به اطلاعات در FTP يا Telnetيا هر دو پروتوكل مبادلهء اطلاعات ديگر اينترنت به اين سادگي نيست.


جذابيت وب
وب يك برنامهء در حال تغيير و تكامل است و از نقش اوليهء خود در ارتباطات دانشگاهي پا فراتر نهاده و براي نشر انواع اطلاعات به شكل جالب توجه براي مخاطبان اينترنت، در نظر گرفته شده است. براي كاربران جديد اينترنت، وب يك رابط چندمنظوره برنامه‌هاي كاربردي شبكه است كه مرز ميان آنها را پنهان ساخته است. رشد و گسترش كاربرد وب به دليل قابل استفاده بودن در محيط چند رسانه‌اي همچنان ادامه دارد.

زبان جهاني وب
HTML زبان جهاني وب است و نيز زباني است براي تنظيم صفحاتي كه مي‌توانند انواع اطلاعات متنوع وب را نمايش دهند و همچنين براي ايجاد اسناد و رابطه ميان آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تصاوير رنگي كه بر روي وب ديده مي‌شود فرمهايي كه پر مي‌كنيد و نوارهايي كه در حال عبور بر روي صفحه‌اي ديده مي‌شود محصولاتي از زبان وب جهاني يا HTML است. شركتهاي نرم‌افزاري مختلف برنامه‌هاي خواندن و نوشتن HTML خاص خود را دارند و به فروش مي‌رسانند، اما هيچ يك مالكيت HTML را ندارند. HTML استاندارد بين‌المللي است كه توسط فرآيند سياسي پيچيده‌اي نگهداري و روزآمد مي‌شود و تا به حال به شكل بسيار خوبي عمل كرده است.

مرورگر وب
مرورگر وب برنامه‌اي است براي تبادل اطلاعات با خدمت‌دهنده‌هاي وب موجود در اينترنت. با برنامه مذكور مي‌توان اسناد مورد نظر را نمايش داد. هر مرورگر بايد حداقل قادر به درك HTML و نمايش متن باشد. اما توقع كاربران اينترنت در طي سالهاي اخير افزايش يافته است. يك مرورگر وب بسيار ايده‌آل، تجربه چند رسانه‌اي كاملي را با تصاوير، صدا، ويديو، و حتي تصاوير سه بعدي در اختيار مي‌گذارد. عموماً Netscape Navigator و Internet Explorer شركت ميكروسافت مشهورترين مرورگرها هستند. هر دوي آنها مرورگرهايي با بالاترين سطح هستند و رقابت تنگاتنگي در بين آنها وجود دارد. هر دوي آنها به طور مرتب روزآمد مي‌شوند. بنابراين بهتر است هميشه نيم نگاهي به سايت وب Netscape و ميكروسافت داشته باشيد تا ببينيد كه نگارش‌هاي جديد موجودند يا خير. هر دوي آنها به طور رايگان از طريق اينترنت قابل دسترسي‌اند. اولين مرورگر وب موزائيك ناميده مي‌شد و هم اكنون نيز ويرايش‌هاي جديدي از آن در دسترس است. در ژانويه 1992 از طريق FTP در اختيار عموم قرار گرفت.

دروازه‌هاي وب به خدمات اينترنت
در سند مقدمه CERN يك ارتباط فوق متني وجود دارد كه شما را به منابع دسته‌بندي شده از روي نوع برنامه كاربردي (يعني www,WAIS, FTP, gopher) هدايت مي‌كند. با پرش به اين سياهه، برنامهء مرورگر سندي را به ميان مي‌آورد كه دروازه‌اي به سوي برنامه‌هاي ديگر اينترنت است. از اين صفحهء وب مي‌توانيد به برنامه‌ها يا منابع اطلاعاتي متعددي برويد برخي از اين خدمات (Telnet, gopher, FTP, archie) هستند. علاوه بر اين، نگارش فوق متني سياههء خدمات اينترنت را نيز خواهيد يافت كه ارتباط شما را به منابع متعددي هدايت مي‌كند.

خدمات وب
«خدمات وب» از نظر افراد مختلف معاني متفاوتي دارد. از نظر بعضي، اين فناوري مهمترين دستاورد از زمان اختراع وب است و به عقيده برخي ديگر، تنها يك پيشرفت كوچك در يكپارچه‌سازي برنامه‌هاي شركتي است. به هر حال آنچه مسلم است تاكنون هيچ يك از فناوري‌ها قبل از رواج كاربردشان، مانند خدمات وب جار و جنجال به راه نينداخته‌اند. ظاهراً اين خدمات هم اكنون با عبور از مراحل تبليغات گسترده و نيز رهايي از ابهام، به سومين مرحله از چرخه چهار مرحله‌اي زندگي خود رسيده و به واقعيت نزديكتر شده‌اند.
خدمات وب، دير يا زود براي حل مشكلات شركتهاي بزرگ، شركتهاي كوچك و كاربران نهايي، بهترين راه‌حل‌ها را ارائه خواهند داد، اگرچه هزينه اين خدمات به احتمال زياد بسيار زياد خواهد بود. چه بسا اين فناوري باعث دگرگوني ماهيت پردازش هم شود. در هر حال، بررسي دقيقتر اين پديده به شناخت و درك بهتر از اين فناوري كمك مي‌كند.

مفهوم خدمات وب
برخلاف بسياري از فناوريهاي پيشرفته پردازش، مانند كامپيوتر شخصي يا اينترنت، ماهيت فناوري خدمات وب شفاف و روشن نيست، به همين دليل، تعاريف گوناگوني از آن ارائه شده كه تقريباً هيچ يك از آنها با ديگري يكسان نيست. خدمات وب، هم به داده‌ها و هم به برنامه‌ها مي‌پردازد، اما نه به طور همزمان. بنابراين خدمات وب ممكن است به انتقال داده‌ها بين سيستم‌هاي كامپيوتري ناسازگار سهولت بخشد، يا ماجولهاي برنامه‌نويسي نوشته شده به زبانهاي مختلف و قابل اجرا و نصب در سيستم‌هاي ناسازگار را ارائه كنند و يا حتي با هم تركيب شده و برنامه‌هاي كاربردي بزرگتري را به وجود آورند. طبق اصطلاح رايج در اين صنعت، فناوري خدمات وب، يك پلت فرم مبتني بر استانداردها براي يكپارچه‌سازي اينترنت است. براي دستيابي به درك مشتركي از خدمات وب، فرض كنيد كه مالك يك شركت متوسط توليدي هستيد كه با حدود 200 عرضه كننده همكاري داريد. بيشتر اين عرضه‌كنندگان ترجيح مي‌دهند براي امور مربوط به انبارداري، فروش و ساير اطلاعات، با شركت شما، از طريق اينترنت در ارتباط باشند. از طرفي هر يك از شركتهاي عرضه كننده سخت‌افزار، نرم‌افزار وسايل ارتباطي خاص خود را دارند و شركت شما به منظور اشتراك اطلاعات با اين عرضه‌كنندگان بايد با سيستم‌هاي كامپيوتري هر يك از آنها آشنا شود. همچنين عرضه‌كنندگان بايد دربارهء سيستم شما اطلاعات كافي داشته باشند. زيرا بدون اين دانش متقابل، نه شركت شمار توانايي طراحي و ايجاد ارتباط بين سيستم‌ها و اجراي طرح و حفظ و نگهداري آن را خواهد داشت و نه ديگر عرضه‌كنندگان. برخي از خدمات وب كه ممكن است نقش مهمي را ايفا كنند، عبارتند از:
– انتقال داده بين سيستم‌هاي سازگار
– توزيع و به روزرساني برنامه‌هاي كاربردي
– فروش بخشهايي از برنامه‌هاي كاربردي
– ميزباني برنامه‌هاي كاربردي
– ارائه خدمات اشتراك داده‌ها
– يكپارچه‌سازي برنامه‌هاي كاربردي موجود
– ايجاد قابليت پردازش موازي (در بالاترين سطح ممكن)

فرآيند توليد و استفاده از خدمات وب
يكي از عناصر مهم ديگر در خدمات يا سرويس‌هاي وب، فرايند توليد و استفاده از آن است. ارائه‌كنندگان خدمات وب درباره محتواي اين خدمات، يعني داده‌ها و برنامه‌نويسي و يا هر دو تصميم مي‌گيرند. خدمات وب ممكن است شامل داده‌ها يا برنامه مربوط به پيش‌بيني وضعيت هواي يك شهر باشد. به ويژه، اگر براي ارائه اين سرويس وب برنامه‌نويسي هم انجام شده باشد، آنگاه ارائه‌كننده خدمات درباره عملكرد يا وظايف خدمات تصميم مي‌گيرد. به علاوه اين خدمات ممكن است حاوي يك فرآيند محاسبه يا انجام مبادلات باشد. تأمين‌كنندگان خدمات همچنين مي‌توانند درباره شرايط دسترسي مصرف‌كنندگان به اين خدمات و حق اشتراك و تأييد هويت آنها نيز تصميم بگيرند. به طور كلي، تأمين‌كنندگان خدمات وب يك بسته نرم‌افزاري توليد مي‌كنند كه حاوي خدمات مفيدي است. مصرف‌كنندگان مي‌توانند با مراجعه به يك فهرست، حاوي تعداد بسيار زيادي از خدمات، موضوع مورد نياز خود را جستجو كنند. محتواي خدمات وب ممكن است بسيار كوچك (در حد يك بيت) يا بسيار بزرگ (در حد يك برنامه كامل) باشد. اما به دليل اهميت عملكرد آن با حجم بيشتر خدمات وب متوسط است و دريافت آن از شبكه مستلزم صرف زمان زيادي نيست. بنابراين محتوا و كاربردهاي خدمات وب، محلي كه در دسترس قرار مي‌گيرند و نحوه استفاده كاربران از آنها بسيار متنوع است. به عبارت ديگر توان بالقوه زيادي در اين بازار وجود دارد.

تعيين‌كنندگان ماهيت خدمات وب
خدمات وب به دو گروه اصلي «جاوا» و «مايكروسافت» تقسيم مي‌شوند. اما دربارهء اينكه كدام يك از اين دو گروه بهترين روش ممكن را عرضه مي‌كنند، اختلاف نظر وجود دارد. مايكروسافت از يك استراتژي دو مرحله‌اي با يك ساختار متحد كننده، يعني معماري NET بهره مي‌برد. برنامه‌هاي “visual studio.net” و “NET SERVER” ابزارهاي توسعه خدمات وب را به برنامه‌نويسان و شركتهاي نرم‌افزاري ارائه مي‌هند و برنامه “Net my services” كه مايكروسافت با آن به خدمات وب خود شامل NET ALERTS (خبر و اطلاعات). NET WALLET (تأييد خريد) و NET INBOX (پست) را به فروش مي‌ساند.
اما در گروه جاوا و به ويژه براي خدمات وب تحت (Java 2 Enterprise Edition) J2 EE چند شركت بزرگ از جمله سان مايكرو و سيتمز، آي.بي.ام، هيولت پاكارد و اوراكل قرار مي‌گيرند. اعضاي اين گروه در واقع فقط به لحاظ انگيزه رقابت با مايكروسافت، اتفاق‌نظر دارند. مايكروسافت ظاهراً از نظر خدمات وب پيشرفت بيشتري از جاوا كرده است. اما جاوا در مجموع از مايكروسافت جلوتر است. تعدادي از توليدكنندگان اين دو گروه نيز سازمان (Web Services Interoperabilites) WS-I را به وجود آورند. مايكروسافت و آي.بي.ام از زمرهء بنيانگذاران اين سازمان بودند.

استانداردهاي خدمات وب
كساني كه در زمينهء پردازش تجربه كافي دارند، از مدتها پيش با فكر توزيع داده‌ها و برنامه‌هاي كاربردي از طريق شبكه آشنا بوده‌اند. در واقع، منشاء اين طرح به چندين دههء گذشته، حتي در زمان ظهور كامپيوتر، برمي‌گردد. با هدف توليد فناوري براي پردازش توزيعي، تلاشهاي زيادي صورت گرفته است. براي مثال، CORBA, IIOP, DCOM, OSI نمونه‌هايي هستند كه فوراً به ذهن خطور مي‌كنند. بيشتر اين تلاشها، كم و بيش موفق بوده‌اند اما به دليل پيچيدگي و دشواري برنامه‌ريزي، هيچ يك از آنها به طور گسترده مورد قبول واقع نشده‌اند. در اين محتوا، خدمات وب به سه دليل مورد توجه قرار گرفته‌اند:
الف) پياده‌سازي آنها نياز به هوش و مهارت استثنايي ندارد. به عبارت ديگر، برنامه‌نويسان عادي هم مي‌توانند اين خدمات را راه‌اندازي كنند.
ب) اينترنت يك شبكه عمومي بسيار موفق ارائه مي‌كند كه از نظر تعداد كاربر با هيچ شبكه ديگري قابل مقايسه نيست.
ج) استانداردهايي كه خدمات وب از آنها پيروي مي‌كنند تاكنون بيش از استانداردهاي قبلي مورد قبول واقع شده‌اند. مهمترين اين استانداردها، (Extenensible markup language) XML است. اين استاندارد كه كنسرسيوم وب جهاني (W3C) در اصل آن را براي تقويت HTML و ارائه قابليتهاي مورد نياز طراحي كرد، اساس بسياري از استانداردهاي ديگر از جمله استانداردهاي خدمات وب را تشكيل مي‌دهد. استاندارد XML مسئول توصيف داده‌هايي است كه بخش عمده آنها با پيروي از استاندارد (Hypertext Transfer Protocol) HTTP منتقل مي‌شوند. فهرست راهنما يا محل يافتن خدمات وب، توسط (Universal Description Discover and Integration) UDDI استاندارد شده است. پروتكل (Simple Object Access Protocul) SOAP براي توصيف روشهاي نرم‌افزاري ارتباطي، استاندارد بسته‌بندي ارتباطات مياني براي تبادل داده‌ها بين ساير برنامه‌هاي كاربردي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
پروتكل (Web Services Description Language) WSDL، تعاريف XML را براي قابليتهاي سطح بالا و جزئيات فني خدمات وب ارائه مي‌كند. مجموعه اين پروتكل‌ها، اطلاعات و روالهايي را براي خدمات بسيار پيشرفته وب ارائه مي‌كند. در عين حال، اين پروتكل‌ها به دليل عدم پيچيدگي، قابل ايجاد و مديريت به وسيله برنامه‌هاي كامپيوتري هستند و نيز برنامه‌نويسان و كاربران ناگزير به پذيرش مسئوليت ايجاد و استفاده از خدمات وب نيستند.


استانداردهاي وب
وب با يك مجموعه مشخصات و پروتكل مخصوص تعريف شده است. توليد‌كننده‌هاي نرم‌افزار از اين مشخصات براي ساخت و اجراي مرورگرهاي web و برنامه‌هاي رايانه سرويس‌دهنده يا server در شبكه‌هاي وب استفاده مي‌كنند. تأثير متقابل بين مرورگرهاي وب و رايانه‌هاي سرويس‌دهنده شبكه‌هاي وب توسط HTTP تعريف شده است. مرورگرهاي وب پيغامها را با استفاده از اين پروتكل به رايانه سرويس‌دهندهء شبكه‌هاي وب ارسال مي‌كنند. اين به معناي درخواست اطلاعات است. قراردادهاي آدرس‌دهي قديمي اينترنت، براي تعيين رايانه‌هاي متصل شده به شبكهء خاصي است. نام رايانه‌هاي داراي IP مستقل متصل به اينترنت و آدرس‌ها هر دو استفاده مي‌شوند. ليكن اين روش كار را مشكل مي‌سازد، به نحوي كه نياز بود كاربران اينترنت از طريق كشوها و پرونده‌هاي سيستم‌هاي عامل، كار جستجو را دنبال كنند. پروتكل URL محل منابع (پرونده‌ها، مستندات يا حتي بخشي از يك سند) را در گسترهء وب تعيين كرده و به آن دسترسي پيدا مي‌كند. مرورگرهاي وب با استفاده از URL در HTTP تقاضاهايي را به رايانه‌هاي سرويس‌دهنده شبكه‌هاي دوردست ارسال مي‌كنند. آنها تقاضاي اطلاعات رادقيقاً با شبكه‌اي كه منابع در آن وجود دارد ارسال مي‌نمايند. اطلاعات منتقل شده از مراكز شبكه‌ها به مرورگرهاي وب وارد شده و به همان شيوه‌اي كه در شبكهء مبداء وجود دارند، نمايش داده مي‌شوند. اجزاي مختلف صفحات وب براي كارهاي مختلف با استفاده از HTM2 ساخته مي‌شوند. مهمترين كار اين قطعات، ارتباط متن يا تصوير با ساير بخشهاي همان صفحه، صفحات ديگر يا منابع ديگر است. اين ارتباط ممكن است با منابع روي شبكه‌هاي ديگر متصل به اينترنت باشد.
تمام اطلاعاتي كه كاربران اينترنت جستجو مي‌كنند در فرمت HTML نيست، بلكه بانكهاي اطلاعاتي بزرگ، از ديگر منابع مهمي هستند كه در اينترنت قابل دسترس مي‌باشند. خصوصاً زماني بهتر عمل مي‌شود كه اين منابع با فرمت اصلي باشند. CGI مكانيزمي براي نمايش و كار با اطلاعاتي است كه با فرمتهاي غير از وب هستند. با اين شيوه، منابع مهم با فرمت بانكهاي اطلاعاتي را از طريق وب مي‌توان در اختيار ديگران قرار داد. البته جمع‌آوري اطلاعات از اين نوع منابع با هدف مبادلات تجاري از طريق وب كاملاً حساس و فني است. تنها طراحي فرمها براي جمع‌آوري اطلاعات از طريق وب كافي نيست. بلكه مكانيزم‌هاي خارج از رايانه سرويس‌دهندهء شبكه (Server) نياز است تا آن اطلاعات را پردازش كند. CGI يك ارتباط بين Webserver و بقيه فرآيند تجاري برقرار مي‌كند. در پايان، پروتكلهاي حفاظت و ايمني مناسب در وب شامل SSL و S-HTTP مي‌باشند. لازم به توضيح است كه اين پروتكلها، اميني و حفاظت لازم را روي پروتكل‌هاي موجود بين مرورگرهاي وب و رايانه‌هاي سرويس‌دهنده وب كه آنها را پشتيباني مي‌كنند ايجاد مي‌نمايند.

تجارت در وب
با توجه به سادگي كار و ظاهر كاملاً گرافيكي، وب محيطي بسيار مناسب براي تجارت است. مهمترين مانع تجاري كردن اينترنت، حمايت سازمانهاي دولتي براي اهداف فقط تحقيقاتي تا سال 1990 بود. پس از آن كمك‌هاي مالي دولت قطع شد و ديگر تجديد نشد. موانع ديگر از قبيل صنعت نفوذ بازار و نبود مكانيزم‌هاي لازم براي ايمني و حفاظت به سرعت كمرنگ شدند و مشتريان و بازرگانان به اينترنت هجوم آوردند و صاحبان تكنولوژي و علوم رايانه و ارتباطات تمام تلاش خود را در رفع مشكلات حفاظت و ايمني در اينترنت صرف كردند. مشتري به سادگي وارد سايت وب متعلق به شركت‌ها مي‌شود و اطلاعات آن شركت و محصولات آن را مطالعه مي‌كند. اگر فروشنده موفقي باشد با نفوذ در تصميم‌گيري مشتري و جلب اعتماد وي، يك سفارش كالا مي‌سازد. به اين ترتيب، مشتري فرم سفارش خريد را تكميل مي‌كند. شيوه‌اي كه فروشنده اطلاعات را عرضه‌ مي‌كند، چه در شبكه و چه در خارج از شبكه، سطح اعتماد مشتري را تعيين مي‌كند. محتويات صفحه وب، شامل محصولات و توضيحات و قيمت و نحوه توزيع، مشتري را در تصميم‌گيري كمك مي‌كند. بقيه كارها بر عهده وب است. اما ممكن است به سازوكارهاي ديگري هم نياز باشد. برايمثال، خريد كالايي الكترونيكي مانند مقاله علمي، تماماً مي‌تواند با وب انجام گيرد. خريدار مقاله موردنظر را انتخاب و شماره كارت اعتباري خود را وارد مي‌كند و خدمات‌رسان وب آن را به رايانه شخص تقاضادهنده منتقل مي‌كند. براي تجارت در سطح وب به نكاتي بيش از ايمني انتقال نياز است. به مكانيسم‌هاي پردازش كامل فروش نياز است. اين مكانيسم‌ها شامل جمع‌آوري اطلاعات فروش از طريق وب، انتقال اطلاعات به سيستمهاي مناسب در سازمان فروشنده يا خارج از سازمان (به شركتهايي كه خدمات تأييد كارت اعتباري را برعهده دارند) مي‌باشند.

دروازه‌هاي وب به خدمات اينترنت
در سند مقدمه CERN يك ارتباط فرامتني وجود دارد كه شما را به منابع دسته‌بندي شده از روي نوع برنامه كاربردي (يعني www, WAIS, FTP, gopher) هدايت مي‌كند با پرش به اين سياههء، برنامه مرورگر، سندي را به ميان مي‌آورد كه دروازه‌اي به سوي برنامه‌هاي ديگر اينترنت است. از اين صفحه وب مي‌توانيد به برنامه‌ها يا منابع اطلاعاتي متعددي برويد برخي ازاين خدمات (telnet, gopher, ftp, archie) هستند علاوه بر اين، نگارش فوق متني سياههء خدمات اينترنت را نيز خواهيد يافت كه ارتباط شما را به منابع متعددي هدايت مي‌كند.

سخت‌افزار‌و‌نرم‌افزار‌موردنياز براي‌دستيابي‌به وب
الف. سخت‌افزار موردنياز
با وجود اين كه مي‌توان از هر رايانه‌اي كه ويندوز 1/3 را اجرا مي‌كند (شامل پردازنده 386 با حداقل 2 تا 4 مگابايت حافظه) به وب جهاني دستيابي پيدا كرد، براي بهره‌گيري كامل از آنچه كه وب عرضه مي‌كند به سيستم نسبتاً قدرتمندي نياز است. حداقل پيكربندي عملي براي استفاده از ويندوز 1/3 با ويندوز 95 رايانه‌اي 66/486 با 8 مگابايت حافظه است تا زماني كه نخواهيد تعداد زيادي پرونده را به رايانه منتقل كنيد، حداقل فضاي ديسك سخت 300 مگابايت كافي است. شما به كارت گرافيك VGA نياز خواهيد داشت و با وجود اين كه با داشتن كارت ويديويي كه فقط 16 رنگ را پشتيباني مي‌كند كارتان به راه مي‌افتد (اگر بخواهيد آنچه ظاهر مي‌شود گرافيكي بدون رنگ و خسته كننده باشد، يا بخواهيد از مرورگر متني وب استفاده كنيد)، اغلب گرافيكهايي كه به آنها برخواهيد خورد حداقل با كارت ويديويي 256 رنگ بسيار بهتر به نظر خواهند رسيد. نكته آخر اما با اهميت ساير موارد اين است كه براي حركت در وب به مودم احتياج داريد. حداقل سرعت مودم كه بايستي در نظر بگيريد، 14400 بيت در ثانيه است، و احتمالاً اين سرعت را نبايستي در نظر بگيريد مگر اين كه مودمي با اين سرعت را به رايگان به شما بدهند.
براي بهره‌گيري از بعضي منابع ويژه به مودم ويژه وب به مودم 8/28 تا 6/33 (33600/28800 بيت در ثانيه) نياز است. حال اگر مي‌خواهيد كه از پيكربندي «حداقل» صرفنظر و شروع به پيكربندي واقعي‌تري كنيد، رايانه‌اي با پردازندهء پنتيوم با 16 مگابايت حافظه (ترجيحاً 22 مگابايت) و گردانندهء ديسك سخت 1 گيگابايتي كارت ويديويي سوپر VGA با يك مگابايت حافظه ويديويي (كه 256 رنگ را بدون شكل پشتيباني مي‌كند) و مودم 6/33-8/28 را انتخاب كنيد. مورد ديگري كه بايد بر روي آن سرمايه‌گذاري كنيد كارت صدا است. هم اكنون وب بيشتر با محتوي چند رسانه‌اي تقويت مي‌گردد كه بيشتر صداست و براي شنيدن صداي مبتني بر وب به كارت صدا، همچنين بلندگو يا هدفون نياز خواهيد داشت اگر قصد استفاده از محصولات تلفن بر روي وب مانند Internet phone را داريد، به ميكروفون نيز نياز خواهيد داشت. سخت‌افزار ديگري كه نياز خواهيد داشت، گردانندهء ديسك فشرده است. گردانندهء ديسك فشرده براي دستيابي به وب اساسي نيست، اما درخواهيد يافت كه بسياري از نرم‌افزارهاي تجاري هم اكنون به جاي ديسكهاي فلاپي بر روي ديسك فشرده توزيع مي‌شوند.

ب. نرم‌افزار موردنياز
براي بهره‌گيري هرچه بيشتر از اينترنت نياز به سيستم عامل با رابط گرافيكي كاربر مانند: ويندوز 95، ويندوز System 7.5.X, NT مكينتاش، يا ايكس ويندوز بر روي رايانه داريد. مي‌توانيد با استفاده از ويندوز 1/3 متصل شويد، اما به خاطر كارايي بهبود يافته نرم‌افزار 32 بيتي تمايل بسيار زيادي نسبت به اين نرم‌افزارها وجود دارد كه به معني نياز به ويندوز 95 يا NT است. رابط گرافيكي كاربر براي دستيابي به اينترنت اساسي نيست، اما بايد توجه كنيد كه احتمالاً درصد زيادي از وقتتان را صرف مرور وب خواهيد كرد و اگرچه كه مي‌توانيد وب را در حالت متني ببينيد، اما اگر تصاوير و رنگ‌ها را نيز درعمل مرور در نظر بگيريد، ديد حاصل به ميزان قابل توجهي بهتر مي‌شود كه اين به معناي لزوم استفاده از سيستم عاملي با رابط گرافيكي كاربر است.
به نرم‌افزار نيز نياز خواهيد داشت ويندوز 95 و ويندوز NT تمام نرم‌افزارهاي موردنياز براي اتصال به اينترنت را فراهم مي‌كنند. همين كار را يونيكس نيز انجام مي‌دهد. اگر در حال استفاد از مكينتاش اپل مي‌باشيد. چندين بسته نرم‌افزاري خوب دستيابي به اينترنت وجود دارند كه مي‌توانيد به ارزاني آنها را تهيه كنيد. اگر فعلاً در حال استفاده از نرم‌افزار جديد macos8 مي‌باشيد، اتصال به اينترنت قبلاً در دسترس شما مي‌باشد. ابزاري كه براي دستيابي به اطلاعات وب از آن استفاده خواهيد كرد مرورگر نام دارد.

نرم‌افزار اينترنت ويندوز 95
اگر در حال استفاده از ويندوز 95 هستيد، مجموعه‌اي از نرم‌افزارهاي از قبيل نصب شده وجود دارند كه در متصل شدن به اينترنت به شمال كمك مي‌كنند. نسخه‌هاي قديمي‌تر ويندوز 95 ممكن است نرم‌افزارهاي اينترنت را در اختيارتان قرار ندهند، اما مادامي كه مرورگري داريد بايستي همه چيز درست باشد. ويرايش‌هاي جديدتر سيستم عامل ويندوز 95 هرآنچه را كه براي اتصال و استفاده از خدمات اينترنت نياز داريد، در اختيارتان قرار مي‌دهند.

نرم‌افزار اينترنت ويندوز 1/3
درصد زيادي از نرم‌افزارهاي بسته‌بندي شده براي دستيابي به اينترنت براي ويندوز 95 طراحي مي‌شود، اما تعدادي از آنها نيز بر روي سيستم ويندوز 1/3 عمل مي‌كنند. اما با مطرح كردن اين موضوع با فراهم كننده خدمات اينترنت‌تان باعث صرفه‌جويي در هزينه مي‌شويد. اغلب فراهم‌كنندگان خدمات اينترنت نرم‌افزار و دستورالعمل‌هاي آماده‌سازي سيستم را در اختيارتان قرار مي‌دهند.

نرم‌افزار يونيكس و مكينتاش
اگر در حال كار با سيستم مبتني بر يونيكس هستيد بيشتر نرم‌افزار مورد نياز براي دستيابي به اينترنت از طريق فراهم‌كنندهء خدمات به همراه سيستم عامل عرضه مي‌گردد. اگر از اين موضوع مطمئن نيستيد، موضوع را با فراهم‌كنندهء خدمات اينترنت مطرح كنيد. بسته‌هاي نرم‌افزار تجاري دستيابي به اينترنت براي يونيكس زياد نيستند، بسته‌هاي نرم‌افزاري تجاري دستيابي براي كاربران مكينتاش به اندازهء نرم‌افزارهاي قابل دسترسي در دنياي ويندوز نيست و مي‌توان گفت كه اين نرم‌افزارها نسبتاً متروك هستند. وجود برنامه‌هاي كمكي مكينتاش و دستورالعمل آماده‌سازي آنها را با فراهم‌كنندهء خدمات مطرح كنيد.

صفحه‌هاي وب و سايت‌هاي وب چه هستند؟
هر صفحه وب سند HTML (زبان وب جهاني) است كه در يك خدمتگر وب ذخيره مي‌شود. هر سايت وب مجموعه‌اي از صفحه‌هاي وب است كه به شخص يا سازمان خاصي تعلق دارد. اِرل يا URLهاي اين صفحه‌ها عموماً پيوند مشتركي دارند كه نشاني صفحه خانگي سايت است.
صفحه خانگي «وب ورودي» سايت است و براي آن آماده‌ مي‌شود تا مشاهده‌كنندگان را در پيدا كردن هر آنچه كه در آن سايت برايشان جالب است ياري كند URL صفحهء خانگي به عنوان URL سايت وب هم عمل مي‌كند.

سايت‌هاي وب

– Microsoft Frontpage
http://www.microsoft.com/frontpage/

صفحهء خانهء رسمي ميكروسافت براي Frontpage 2000 و نگارش‌هاي قبلي نرم‌افزار براي ديدن خصوصيات محصول، پشتيباني‌هاي فني و سفارش وصل-خط، ابتدا اين سايت را بازديد كنيد.
مي‌توانيد از بانك اطلاعاتي ميكروسافت براي اطلاعات دربارهء رفع اشكالات وابسته به Frontpage بهره جسته و دربارهء پيشنهادهاي رايگان، مطالعه داشته باشيد و در ضمن از طريق اين سايت مي‌توانيد يك مجلهء پست الكترونيكي ماهيانه به نام Microsoft Frontpage Bulletin را نيز مطالعه كنيد.

– Chriss frontpage information web
http://gazzpino.com/frontpage/

اگر مايليد تجربه‌اي از طراحان وب Frontpage داشته باشيد. سايت وب Frontpage chris calabres’es را بازديد كنيد. يك كاربر كه از ژانويه 1997، از Frontpage استفاده كرده است. Calabrese نكته‌هاي سريع و راه‌حل‌هاي مشكلات را ارائه كرده و راهنمايي براي منابع اينترنتي كاربرانFrontpage است.

– The Frontpage network
http://www.Frontpage.network.com/

محل ديگري از اطلاعات و اتصالات در Frontpage, Network.Frontpage شامل سؤال و جوابهاي مكدر و فايل‌هاي متعددي دربارهء موضوعات اين مبحث، نظير تِم‌ها، پست الكترونيكي، دكمه‌هاي حساس به ماوس Personal web server و قاب‌هاست. و نكته‌هاي كاربردي زياد نيز در اين سايت وجود دارد و در ضمن يكي از اولين سايت‌هايي بود كه در كنار ميكروسافت Frontpage 2000 را تحت پوشش قرار داده است.

Dynamic Net Frontpage Support
http://dynam:cnet.net/support/Frontpage/htm

هرچند به اندازهء ديگر سايت‌هاي وب توسعه ندارد، اتصالات به مستندات مفيد منتشر شده به وسيله ميكروسافت، نكته‌هاي گروههاي جديد، سايت‌هاي وب و كتاب‌هاي وابسته به نرم‌افزار و ديگر اطلاعات در اين رابطه را در اختيارتان مي‌گذارد. اين يكي از تنها سايت‌هايي است كه علاوه بر Active serverpage روي Frontpage هم تمركز كرده است.

– Frontpage world
http://www.Frontpageworld.com

راهنمايي براي Frontpage 2000 كه توسط Paul Calligan، يكي از ويرايشگران اين كتاب، منتشر شده است. كمك‌هايي براي استفاده از كتاب‌ها، سايت‌ها و برنامه‌هاي آموزشي در دسترس براي Frontpage 2000 و اطلاعات مجله‌اي جديد، در اين سايت قابل دسترسي است.

Web hosting providers that support Frontpage
http://microsoft.saltmine.com/Frontpage/wpp/list

بانك اطلاعاتي حاوي فراهم‌كننده‌هاي ميزبان وب كه Frontpage را پشتيباني مي‌كنند به وسيلهء ترتيب محلي يا الفبايي قابل نمايش است، و بانك اطلاعاتي اختصاصي نيز براي فراهم‌كننده‌هاي داخلي وجود دارد. بسياري از فراهم‌كننده‌ها، ميزباني رايگان ارائه مي‌كنند، كه هنگام آموزش و امتحان نرم‌افزار بسيار مهم و مفيد است.

– The complete web master
http://abiglime.com/webmaster/arlicles/Frontpage.htm/

سايت Online براي توليدكننده‌هاي وب، كه بيش از 30 موضوع جالب و مفيد دربارهء Frontpage از سپتامبر 1997، در آن جمع شده است. در ضمن بخشي در آن است كه به ديگر فن‌آوري‌هاي وب كه ممكن است برايتان جالب باشد، اختصاص دارد. مثل Javascript, CGI و جاوا.

– Acme Information Services
http://www.acminfo.com/

يك توليدكنندهء خدمات اينترنت در minn, Minneapolis كه اولين شركتي است كه ميزباني Frontpage 2000 را ارائه داده و در نتيجه راهنمايي‌ها دربارهء وب‌هاي Frontpage و طريقهء انتشار آنها از اين سايت، قابل دريافت است.

وب جهاني چگونه كار مي‌كند (نحوهء كار وب)
براي اين كه دريابيد كه وب چگونه كار مي‌كند ابتدا بايد آن را از اينترنت بزرگ متمايز كنيد. اينترنت شامل سخت‌افزار، مانند سيمها، كابلها، و همچنين انواع مختلفي از پروتوكلها و نرم‌افزارهاست. اينترنت به عنوان ساختار پشتيباني كنندهء وب، و همچنين Telnet, FTP و Usenet عمل مي‌كند.
خصوصيت فراپيوند (Hyperlink)، وب را از ساير بخشهاي اينترنت متمايز مي‌كند. فراپيوندها، كه در اسناد HTML قرار دارند، به كاربران امكان مي‌دهند كه به فوريت و به سادگي به متن، گرافيك، و داده‌هاي ديگر روي وب دسترسي پيدا كنند. كافي است روي يك فراپيوند ضربه‌اي بزنيد، برنامهء مرورگر شما اطلاعات مربوط به آن را كه در يك خدمت‌دهندهء وب مستقر در يكي از گوشه‌هاي جهان است بازيابي مي‌كند. در زير مراحل سرزدن به يك پايگاه وب شرح داده شده است.
1. يك URL (نشاني وب) در ميدان نشاني برنامهء مرورگر خود تايپ مي‌كنيد و كليد Enter در صفحه كليد را مي‌زنيد، برنامهء مرورگر به ISP محلي (Local ISP) شما مي‌رود و از طريق شبكهء ارتباطي، يك ارتباط با يك خدمت‌دهندهء (Domain Name System) DNS برقرار مي‌كند.
2. خدمت‌دهندهء DNS نشاني وب را به «نشاني IP» عددي ترجمه مي‌كند و آن اطلاعات را به برنامهء مرورگر تحويل مي‌دهد.
3. برنامهء مرورگر «نشاني IP» درست را مي‌يابد و با خدمات‌دهندهء پايگاه وب آن نشاني ارتباط برقرار مي‌كند.
4. حال كه برنامهء مرورگر «نشاني IP» درست را دارد به ISP بازمي‌گردد و از طريق آن و مسيريابها و فراهم‌كننده‌هاي ديگر مقصد نهايي را مي‌يابد.
5. وقتي اتصال با خدمت‌دهندهء وب مقصد برقرار شد برنامهء مرورگر شما يك فرمان GET براي دريافت اطلاعات موردنظر ارسال مي‌كند.
6. خدمات دهنده وب، اطلاعات درخواستي را پيدا مي‌كند و به صورت يك صفحه وب با (اطلاعات درخواستي ديگر) به طرف شما مي‌فرستد.
اگر خدمات‌دهنده‌هاي ريشه به نشاني IP پاسخ بدهد، برنامهء مرورگر مي‌تواند آن خدمات‌دهندهء خاص را پيدا كند. اگر يك نشاني IP حاوي بيش از يك نوع خدمات‌دهنده باشد برنامهء مرورگر شما از خدمات‌دهندهء اصلي اينترنت يا شبكهء آن شركت رهنمودهايي براي كامپيوتر ميزبان وب مي‌پرسد كه معمولاً كامپيوتري است كه نرم‌افزار خدمات‌دهندهء وب را اجرا مي‌كند. در اغلب اوقات، برنامهء مرورگر شما مجبور است اين مسير پيچيده را براي هر يك از صفحات وب طي كند. اما در شبكه‌ها، مدير شبكه مي‌تواند يك خدمات‌دهندهء شبكه را طوري برپا كند كه اگر كسي به صفحه‌اي سرزد بعدها بتواند آن را از حافظه تحويل بگيرد.

مسير خدمات وب
با آن كه بسياري از پايگاههاي وب براي شما امكان دسترسي به يك خدمات‌دهندهء وب را فراهم مي‌سازد، ترافيك شديد روي وب مي‌تواند در مواردي جلوي اين امكان را بگيرد. به عنوان مثال خدمات‌دهنده وبي كه يك پايگاه بزرگ و پرطرفدار را پشتيباني مي‌كند تحت صدها يا حتي هزاران درخواستي كه به يك باره مي‌رسند به سادگي مي‌تواند ضربه بخورد. بعضي از مديران پايگاه براي كاستن از بار اضافي بر روي خدمات‌دهنده و كنترل جريان ترافيك وب از پراكسيهاي (Proxy) وب و پايگاههاي آينه‌اي (Mirrorsite) بهره مي‌گيرند.

الف. پراكسي وب
پراكسي را دروازه يا gateway نيز مي‌نامند. پراكسيها «پليسهاي راهنمايي» وب هستند و مي‌توانند كمي از باريك خدمات‌دهندهء پركار را بردارند. خدمات‌دهندهء وب اصلي يك شركت مسير درخواستها را به يك خدمات‌دهندهء پراكسي وب HTTP سوق مي‌دهد، كه از آنجا درخواست‌ها به خدمات‌دهندهء وب واقعي ارسال مي‌شود.

ب. پايگاه‌هاي آينه‌اي
اين روش نيز مي‌تواند از ترافيك وب بر روي يك خدمات‌دهنده بكاهد. اين نسخه‌هاي دقيق پايگاه وب اصلي بر روي خدمات‌دهنده‌هاي وب ديگر در مكانهاي مختلف قرار دارد. كاربران فقط روي يك فراپيوند بر روي يك صفحهء وب تقه مي‌زنند تا به پايگاه آينه دسترسي پيدا كنند. پايگاههاي آينه، كه براي كاستن از تعداد درخواست‌هاي برنامه‌هاي مرورگر كه به مسيرياب Router) يا يك وسيلهء سخت‌افزاري كه يك ساختمان را به اينترنت با شبكه‌هاي ديگر وصل مي‌كند) يك شركت مي‌رسد طراحي مي‌شوند مي‌تواند حتي با پراكسيها نيز به كار بروند.
با اين حال، هدايت به يك پايگاه آينه مؤثرترين روش براي كاستن از ترافيك سنگين وب نيست. در مقابل، بسياري از پايگاههاي بزرگ مانند ياهو، اكسايت، و ميكروسافت از سيستم‌هاي تحويل ظرفيت بهره مي‌گيرند كه وقتي كاربران را به پايگاه آينه هدايت مي‌كنند كه پايگاه وب اصلي بسيار مشغول باشد. علت اين كه گاهي مي‌بينيد كه نشاني وبي كه در ميدان نشاني برنامهء مرورگر تايپ كرده‌ايد فرق كرده است همين است. اين تغيير نشاني دلالت بر اين دارد كه شبكه مسير را به يك پايگاه ديگر هدايت كرده است. اين روش را «تعادل‌سازي بار» (Load Balancing) مي‌نامند. به عنوان مثال، مديران پايگاه وب ممكن است كاربران را به طرف چندين خدمات‌دهندهء وب كه در نقاط مختلف جهان پراكنده‌اند هدايت كنند تا از بار ترافيكي روي كل يك شبكه بكاهند.


پروتوكل‌هاي اصلي
چه پايگاه‌ها از پراكسي بهره بگيرنده و چه از پايگاه آينه‌اي، HTTP، كه بالاي IP به اجرا درمي‌آيد، ترافيك وروردي و خروجي خدمات‌دهنده‌هاي وب را هدايت مي‌كند. با اين حال، پروتوكلهاي ديگري نيز بر روي وب كار مي‌كنند تا به كاربران امكان بدهند كه از ويدئوي جرياني (Streaming) صدا، و ساير فايلهاي غير HTTP بر روي وب استفاده كنند. وب روي IP اداره مي‌شود. IP پروتوكلي است كه اينترنت را اداره مي‌كند. با وجود اين، وب امروزي شامل ويدئوي جرياني، صدا، و ساير اطلاعات چند رسانه‌اي نيز هست. بنابراين، چندرسانه‌اي و ساير انواع داده‌ها بايد با پروتوكل HTTP سازگار باشند. صدا، ويدئو، و ساير داده‌هاي غير HTTP معمولاً روي خدمات‌دهنده‌اي قرار مي‌گيرند كه از فايل صفحهء وب جداست، هرچند لازم نيست كه حتماً خدمات‌دهندهء وب باشند. براي رسيدن به اين فايلهاي چندرسانه‌اي در شبكه، خدمات‌دهندهء حاوي اين داده‌ها بايد بتوانند با يك خدمات‌دهندهء وب صحبت كند. وقتي روي يك رابط HTML به يك ويدئو تقه مي‌زنيد، برنامهء مرورگر وب شما با خدمات‌دهندهء حاوي آن ويدئو به جاي HTTP با استفاده از يك پروتوكل ويژهء چندرسانه‌اي ارتباط برقرار مي‌كند. سپس برنامهء مرورگر و خدمات‌دهنده با يكديگر «همكاري» مي‌كنند تا ويدئوي جرياني را بفرستند و پخش كنند. پروتوكلهاي متعددي با محويات وب غيرمتني كار مي‌كنند تا چندرسانه‌اي پخش شود. به عنوان مثال، وقتي آخرين نسخهء ويندوز يا Internet Explorer را از وب دريافت مي‌كنيد، برنامهء مرورگر شما از پروتوكل HTTP استفاده نمي‌كند بلكه داده‌ها را با FTP انتقال مي‌دهد. FTP در انتقال فايل بسيار كارآمدتر از HTTP است، چون FTP مخصوصاً براي انتقال داده‌ها در اينترنت طراحي شده است. هرچند دريافت يك برنامهء مرورگر از وب طول مي‌كشد اما اگر از طريق پروتوكل HTTP انجام بگيرد مدت دريافت بسيار طولاني‌تر مي‌شود.
HTTP اين امكان را دارد كه با فايلهاي HTP و پروتوكلهاي چندرسانه‌اي كار كند و همچنين از افزودنيهاي (plug-in) مختلفي مانند Macromedia Flash Player و Acrobat Reader Adobe بهره بگيرد. HTTP طوري طراحي شده است كه وقتي با انواع مختلفي از داده‌ها در داخل كد HTTP براي صفحهء وب برخورد كند آن فايل را به برنامهء ديگري تحويل مي‌دهد كه مي‌داند با آن چه كار كند. بهترين راه براي نحوهء كار اين پروتوكلها آن است كه لايه‌هايي را روي لايه‌هاي ديگر تصور كنيد. در هر جلسه اينترنت خود ممكن است روي پنج يا حتي شش لايه از پروتوكلها كار كنيد. بسياري از اين پروتوكلهاي غير HTTP اصلاً براي استفاده بر روي وب طراحي شده‌اند. از همين روي، آنها را پروتوكل‌هاي وب مي‌ناميم، اما آنها در واقع ربطي به HTTP ندارند. آنها از پروتوكل‌هاي مستقل تكامل يافته‌اندتاچندرسانه‌اي را براي صفحات وب فراهم كنند.

پي‌نوشت‌ها:

1- World Wide Web (W.W.W)

2- Hypertext: اصطلاح Hypertext در دهه 1960 توسط Ted Nelson مؤسس پروژه Xanadu براي شرح متوني ابداع گرديد كه روشهاي مختلفي را براي خواندنهاي ترتيبي ارائه مي‌كنند. امروزه به اسناد و متون الكترونيكي كه با اسناد و تصاوير و اصوات ديگر ارتباط و پيوند دارد، فرامتن اطلاق مي‌گردد. و ساده‌ترين تعريف فرامتن: مجموعه مفاهيمي كه از طريق پيوندها به يكديگر متصل شده‌اند كه منظور از پيوندها، ارتباط ميان مفاهيم مختلف است.

طراحی قالب وردپرس اصلی ترین حرفه در شرکت فناوی اطلاعات آنفایو است. مهمترین دستاوردطراحی قالب وردپرس باید شناساندن نام تجاری ، معرفی خدمات و محصولات شما باشد که رسیدن به این مهم با رعایت استانداردهای جهانی طراحی سایت که شامل بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو ، در کنار داشتن ظاهری زیبا فراهم می شود. در دنیای مجازی امروز و عصر پیشرفته ارتباطات برای صاحبان سازمان ها ، نهادهای دولتی و صاحبان مشاغل وکسب وکار آزاد داشتن یک وب سایت امری ضروری است .از مزایای داشتن سایت معرفی ، اطلاع رسانی ، بازاریابی و قابلیت های نوین تبلیغاتی میباشد .کاربران میتوانند از هر نقطه دنیا فقط با یک کلیک به شما دسترسی داشته باشند.

شرکت آنفایو خدمات طراحی سایت (طراحی وب) خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) در نظر می گیرد. آنفایو با بهره گیری از بهتریت متخصصین حرفه ای برنامه نویسی ، داشتن تیم تخصصی طراحی سایت ، تسلط به علوم روز دنیای کامپیوتر و اینترنت و مشاوره رایگان وپشتیبانی ۲۴ ساعته آمادگی خود را برای طراحی وب سایت های دولتی ، سازمانی ، شرکتی وشخصی با تلفیق هنر گرافیک دیجیتالی و جدیدترین تکنیک های برنامه ویسی اعلام میدارد .افزایش آمار ، دسترسی ساده کاربران و سرعت وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس آنفایو بسپارید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --