آيا واقعاdos مرده است

Dos مرده است؟

هم بله و هم خير! پاسخ كوتاه و دو پهلو به نظر مي‌رسد؛ Ms-Dos ديگر يكه تاز عرصه ها نيست، اما زير ساختار Dos هم چنان باقي است و هنگام استفاده از Windows 98 خود را نشان مي‌دهد. حتي ويندوزهاي 2000 و XP كه پايه هاي NT هستند خط دستورهايي دارند كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا دستورات برپايه ي Dos را وارد كنيد.

درست است كه وجود Dos در XP مخفي است، اما شما ميتوانيد آن را در تمام برنامه هاي اصلي و برنامه هاي فرعي و خط فرمان ها پيدا كنيد. هر كدام از شما با دستور Dos آشنايي داشته باسيد حتما تا حالا فهميده ايد كه اين آشنايي به شما قدرت مي‌دهد تا در سطح توانايي و مفهوم فوق العاده اي در زمينه رايانه قرار بگيريد، كافي است خود را با تازه به دوران رسيده هاي پر ادعايي كه درزمان پيش تازي DOS دهنشان بوي شير مي‌داد مقايسه كنيد!! در حقيقت، آخرين مرور (دوره ي) + A ما شامل 3 بخش بر روي DOS مي‌باشد و دليل آن هم بسيار ساده است، چرا كه به كمك فرامين DOS كارهايي در سيستم عامل صورت مي‌گيرد كه صرفا با كليك قابل انجام نيست. با اين اوصاف، اگرچه شما مي‌توانيد بگوييد كه ديگر دوران Dos به سر رسيده است، اما خط فرامين DoS هنوز زنده است و حالش خوب! در حقيقت، DOS آنقدر توانمندي ها دارد كه به تازگي چند تابع دستور Command-Line Functions به XP اضافه شده كه حتي در DOS قديمي هم نبود. در زير شما را با اين دستورات آشنا مي‌كنيم، گواينكه مي‌دانيم قطعا بعضي از دستورات قديمي DOS را از ياد برده ايد. مثل هميشه يا نوشتن ؟/ مي‌توانيد مطالب بيشتري راجع به آنها ياد بگيريد.
Bootcfg: تنظيمات Boot loader را نشان مي‌دهد، مثل (default os) os اوليه، Time out انتخابي، ورودي هاي Boot و امكانات load.

Diskpart: بخش بندي هاي ديسك شما را مديريت مي‌كند و يا به عبارتي سامان مي‌دهد. بعد از اينكه “Disk part” شما اعلان خواهد شد. علامت سوال كه بنويسيد به شما ليستي از قابليت هاي ممكن را مي‌دهد. با نوشتن exit مي‌توانيد از اين دستور خارج شويد.

Driverquerv: اين دستور به شما ليست بلند بالايي از Driver و خصوصيات شان نشان مي‌دهد.

Fsutil: اين دستور بسيار ساده و كارآمد است. شما بامديريت Hard Link ها در جهت (Query) و كنكاش حجم جاي خالي خيلي كارها مي‌توانيد انجام دهيد.

عبارت “Fsutil” را تايپ كنيد، ليستي از قابليت ها را در اختيارتان قرار خواهد داد.
ما “fsinfo” را انتخاب كرده، سپس داخل خط فرمان نوشتيم: “fsutil fsinfo”. حالابرنامه امكانات بيشتري را معرفي مي‌كند، اما ما درايوها را اينگونه انتخاب مي‌كنيم: “Fsutil Fsinfo Drives”.
جالب و ساده است و به راحتي مي‌توانيد از آن استفاده كنيد. تلاش كنيد امكاناتي را كه به شما مي‌دهد كشف كنيد. خصوصيات و تلاش پيچيدگي هاي زيادي دارد كه بد نيست آن ها را پيدا كنيد.

Get Mac: اين دستور به شما آدرس هاي MAC را مي‌دهد.

Gpresult: به شما Rsop، تنظيمات كاربر و تنظيمات Group Policy را مي‌دهد. (Rsop براي نشان دادن و سازماندهي Group Policy شبكه به درد مي‌خوردو بر پايه تنظيم Policy است. )

Help ctr: مركز Help and Support (كمك و پشتيباني) را باز مي‌كند.

Ipseccmd: ipsec (Internet Protocol Security) داخل Directory Service يا Registry محل يا دور دست پيكربندي مي‌كند.

Ipseccmd خط فرماني از IP Security Policies است كه براي ( MMC (Microsoft Management Consol سريعا قابل استفاده است.

Netsh: ابزاري براي پيكربندي شبكه است. “net sw?” اطلاعات بيشتري از اين دستور را مي‌توانيد بخوانيد. براي خروج از اين برنامه از “Exit” را تايپ كنيد.

Open files: به مدير (Administrator) اجازه مي‌دهد تا در XP Professional فايل ها را نشان بدهد (Display)، ياجلوي استفاده از آنها رابگيرد (Disconnect).

عبارت “Open files/?” را تايپ كنيد تا پارامترهاي ممكن را به شما نشان دهد.

Page File Config: تنظيمات حافظه مجازي (Virtual Memory) را در سيستم شما پيكربندي مي‌كند يا نمايش مي‌دهد.

Prncnfg: براي نمايش و پيكربندي اطلاعات راجع به پرينتر است.

Prnjob: كارهاي پرينتر را Pause، Resume، Cancel يا List مي‌كند.

Recover: اين فرمان كمك مي‌كند تا اطلاعات قابل خواندن از ديسك صدمه ديده Recover شود.

براي ديدن قسمت هاي مختلف آن “Recover” را تايپ كنيد.

Reg: ابزار كمك كننده ي Registry. با نوشتن “Reg” راهنماي قسمت هاي مختلف آن را خواهيد ديد. شما مي‌توانيد خروجي هاي Registry، Copy، Compare، Restore و … را داشته باشيد.

Schtasks: مديريت (Administrator) مي‌تواند بر روي سيستم محلي يا دوردست، دستورات را برنامه ريزي و اجرا كند، تغيير دهد و يا پاك كند. براي اطلاعات بيشترتايپ كنيد: “Schtasks/?”

Sfc: چك كننده فايل سيستم كه فايل هاي محافظ سيستم را Scan مي‌كند و اگر كار شما Hack شده باشد، آنها را با نمونه واقعي شان جايگزين مي‌كند يعني با ورژن Office Microsoft. “Sfc” را كه بنويسيد ليست امكاناتش را به شما مي‌دهد.

Shutdown: شما مي‌توانيد كامپيوتر خود را با اين دستور خاموش يا Restart كنيد و يا Administrator مي‌تواند همين كارها را با كامپيوترهاي ديگر انجام دهد. براي ديدن ليست امكانات اين دستور در خط فرمان بنويسيد “Shutdown”.

Systeminfo: اطلاعات اوليه پيكربندي سيستم را به شما مي‌دهد. اطلاعاتي مانند نوع سيستم، نوع پردازنده، زمان محلي، تنظيمات حافظه مجازي و…

 

Tasklist: آيا دلتان مي‌خواهد بدانيد كه پشت پرده چه خبر است؟ “Tasklist” را داخل خط فرمان تايپ كنيد تا ليست فرآيندهاي جاري را ببينيد.

Taskkill: حالا ممكن است بخواهيد برخي كارها را ببنديد. Taskkill اينجا به درد مي‌خورد. “Taskkill/?” را تايپ كنيد تا سريع تر اطلاعات مكفي را در زمينه امكاناتي كه در اختيارتان مي‌گذارد به دست آوريد، سپس تمام كارهايي را كه مي‌خواهيد مي‌توانيد ببنديد: “Task kill/PID 1680” براي به دست آوردن PID (هويت محصول) Task list بايد اجرا شود.

TvpePert: اطلاعات شمارنده عملكرد (Performance-counter) را در پنجره فرمان يا به صورت يك لاگفايل محافظت شده مي‌نويسد.

طراحی قالب وردپرس اصلی ترین حرفه در شرکت فناوی اطلاعات آنفایو است. مهمترین دستاوردطراحی قالب وردپرس باید شناساندن نام تجاری ، معرفی خدمات و محصولات شما باشد که رسیدن به این مهم با رعایت استانداردهای جهانی طراحی سایت که شامل بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو ، در کنار داشتن ظاهری زیبا فراهم می شود. در دنیای مجازی امروز و عصر پیشرفته ارتباطات برای صاحبان سازمان ها ، نهادهای دولتی و صاحبان مشاغل وکسب وکار آزاد داشتن یک وب سایت امری ضروری است .از مزایای داشتن سایت معرفی ، اطلاع رسانی ، بازاریابی و قابلیت های نوین تبلیغاتی میباشد .کاربران میتوانند از هر نقطه دنیا فقط با یک کلیک به شما دسترسی داشته باشند.

شرکت آنفایو خدمات طراحی سایت (طراحی وب) خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) در نظر می گیرد. آنفایو با بهره گیری از بهتریت متخصصین حرفه ای برنامه نویسی ، داشتن تیم تخصصی طراحی سایت ، تسلط به علوم روز دنیای کامپیوتر و اینترنت و مشاوره رایگان وپشتیبانی ۲۴ ساعته آمادگی خود را برای طراحی وب سایت های دولتی ، سازمانی ، شرکتی وشخصی با تلفیق هنر گرافیک دیجیتالی و جدیدترین تکنیک های برنامه ویسی اعلام میدارد .افزایش آمار ، دسترسی ساده کاربران و سرعت وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس آنفایو بسپارید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --