مزايا و كاربرد پست الكترونيك

پست الكترونيك به عنوان يكي از ابزارهاي مهم ارتباطي داراي ويژگي‌هايي است كه عبارتند از:

امكان ارتباط همزمان چند كاربر(از طريق كنفرانس پست الكترونيكي)
امكان ارسال همزمان پيام براي چند نفر (از طريق گروههاي مباحثه و فهرستهاي پستي)؛
امكان عضويت در گروههاي مباحثه، گروههاي خبري و فهرستهاي پستي:

عدم نياز به ارتباط مستقيم
امكان ذخيره و در صورت لزوم تغيير پيامها
سرعت بالاي ارسال و دريافت پيام
هزينه پايين
حذف محدوديت‌هاي زماني و جغرافيايي

گروههاي مباحثه:

يكي ديگر از كاربردهاي اينترنت، گروههاي مباحثه مي‌باشد. با استفاده از اين ابزار, افرادي كه داراي علايق مشترك باشند با يكديگر به بحث و گفتگو ‌پرداخته و اخبار و اطلاعات مورد علاقه خود را مبادله مي‌كنند. اين سيستم هنگامي كه پيام، نامه، مقاله، خبر از سوي يك عضو به نشاني گروه ارسال شود، بصورت خودكار آن را براي كليه اعضاي گروه ارسال مي‌دارد. افراد گروه مباحثه شامل چند نفر در قالب يك گروه كوچك و يا گروه بزرگي در سطح منطقه، كشور و يا جهان بوده كه در خضوص يك موضوع تبادل نظر ميكنند. موضوعات مورد بحث اين گروهها ممكن است علمي و تخصصي و يا در زمينه‌هاي عمومي باشد. عضويت در گروههاي مباحثه به آساني و از طريق ارسال پيامي الكترونيكي صورت گرفته و با توجه به سرويس دهنده‌ هر گروه مباحثه، ممكن است با يكديگر اندكي تفاوت داشته باشند . با عضويت در اين گروهها، مشتركين پيام خود را به نشاني گروه (فهرست) ارسال مي كنند و به طور خودكار پيام مربوطه را به كليه اعضاء ارسال ميدارند . در صورتي كه يكي از اعضاء پاسخي براي گروه (فهرست) ارسال نمايد,اعضاي ديگر گروه دريافت مي‌دارند .در شرايط خاصي ممكن است مدير شبکه ، اجازه توزيع پيامهاي غیر تخصصی و غير مرتبط را به كليه اعضاء گروه ندهد و یا اشتباهات متنی رخ داده را اصلاح نمايد .

مجلات الكترونيكي:

با گسترش اينترنت در عرصه‌هاي مختلف اطلاع رساني، اكثر ناشران اقدام به راه‌اندازي وب سايت نموده و محصولات خود بر روي اينترنت عرضه مي‌نمايند.قبل از توسعه اينتر نت, بسياري از مجلات و خبرنامه‌ها فقط بصورت كاغذي چاپ, تهيه و توزيع مي‌گرديد، ولي امروزه اين امكانات از طريق اينترنت و پست الكترونيك قابل دستيابي مي‌باشد. بسياري از مجلات از طريق پست‌الكترونيك يا اينترنت قابل دسترسي بوده و به صورت رايگان و با پرداخت حق اشتراك بسيار كم در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد. بسياري از ناشران متن كامل مقلات را رايگان در اختيار كاربران قرار ‌داده و تعدادي فقط، فهرست مندرجات مجلات و براي ارائه متن كامل، مبلغي را بعنوان حق اشتراك و يا استفاده از اطلاعات در يافت ميدارند . ارسال اطلاعات فهرست مندرجات مجلات از طريق پست‌الكترونيكي توسط ناشران، بسيار رايج است.

گروهاي خبري:

گروههاي خبري گروه‌هايي هستند كه در سطح اينترنت گسترده‌اند و تقريباً به تعداد موضوعات موجود در اين شبكه ، گروه خبري فعال وجود دارد. گروههاي خبري در موضوعات سياسي،‌اجتماعي، فرهنگي،‌تجاري، اطلاع‌رساني، فعاليت ميكنند. براي دسترسي به یک موضوع خاص , بايد به كارگزار خاصي دسترسي داشت . هيچ يك از ارائه‌كنندگان خدمات اينترنتي قادر به پوشش كليه گروههاي خبري نبوده , ولي دسترسي به كليه گروههاي خبري امكانپذير است. براي آشنائي با گروههاي خبري وعضويت در هر گروه پيشنهاد مي شود,حداقل دو هفته قبل از عضويت، اخبار و اطلاعات آن را مورد مطالعه و بررسي قرار داده و سپس اقدام نمائيد.

آشنايي با سيستم اطلاع رساني :B B S

BBS اختصار كلمات Bulletin Board System به معني سيستم تابلو اعلانات مي‌باشد. BBS يك سيستم ارتباطي است كه متشكل از يك رايانه مجهز به برنامه خاص و يك مودم است و به رايانههاي ديگر كه داراي مودم باشد، اجازه مي دهد تا از طريق خط تلفن با آن ارتباط برقرار نمايد.

BBS در زمينه‌هاي عملي، تجاري، فرهنگي و اجتماعي كاربرد دارد.با استفاده از BBS كاربران مختلف مي توانند به طور همزمان به زبان دلخواه از راه دور با يكديگر ارتباط برقرار كنند.كاربران در اين سيستم مي‌توانند به فايلهاي اطلاعاتي علمي، تجاري، بازيهاي رايانهي و تفريحي و تبادل فايل دسترسي پيدا كنند.Wild cat و Major BBS دو نمونه از BBS هاي خارجي و سيستم اطلاع رساني لذا وابسته به شهرداري تهران و شارع مربوط به شركت مخابرات ايران، دو نمونه از سيستمهاي اطلاع رساني داخلي هستند كه از طريق هر دو آنها مي توان به شبكه اينترنت نيز ارتباط برقرار كرد.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --