ظهور لینوکس در دنیای کامپیوتر این صنعت را به دو دسته برندگان و بازندگان تقسیم کرده است.

لری الیسون مدیر شرکت اوراکل که دومین شرکت نرم افزار در دنیاست تمایل زیادی به ادعاهای تند و تیز دارد. هفته قبل این مدیر موفق با حمله به دشمن قدیمی اش، کمپانی مایکروسافت که در حال حاضر بزرگترین موسسه نرم افزار در دنیاست مجددا خود را مطرح ساخت. او اعلام کرد که مایکروسافت در حال حاضر در خطر محو شدن از روی زمین قرار دارد! . به عقیده الیسون، لینوکس ، سیستم عامل open source که توسط “لینوس توروالدس” برنامه نویس و یک تیم از متخصصان فنلاندی نوشته شده می تواند باعث نابودی این کمپانی شود. مثل همیشه پیش بینی الیسون تا حد زیادی شوخی به نظر می رسد و قابل هضم نیست. اما گفته های او از جهاتی نیز قابل تامل است چراکه رشد لینوکس می تواند تعادل دنیای تجارت کامپیوتری را بر هم بزند. بعضی از بزرگان این دنیا از این پیشرفت سود برده و بعضی دیگر ضرر زیادی می کنند.

جذابیت لینوکس کاملا واضح و اجتناب ناپذیر است. این سیستم برخلاف سیستم های پردازش رقیب نظیر ویندوز و مایکروسافت و سولاریس ساخت شرکت سان کاملا مجانی است.

این سیستم تقریبا روی همه کامپیوترهابه راحتی نصب می شود و علاوه بر این ها با انعطاف پذیری ، سازش و صرفه جویی در هزینه ها خیلی امکانات دیگر را نیز فراهم می کند. لینوکس بیشتر برای هدایت سرورها ، ماشین های پشتیبانی دفاتر که نامه های پست الکترونیکی را دریافت وارسال می کنند، صفحات وب و همچنین برای استفاده مشترک از فایل ها و پرینت گرفتن استفاده می شود. ترکیبی از چند دستگاه با این سیستم عامل می تواند یک ماشین با قدرت یک ابررایانه بسازد.

لینوکس با این حال هنوز راه زیادی را دارد تا در رده های بالای دنیای تجارت وارد شود.البته این سیستم با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. در ابتدا این سیستم تنها به dotcoms محدود بود ولی اکنون توسط موسساتی نظیر مریل لینچ، ورایزون و بوئینگ استفاده می شود..

اوری لیفودر که نرم افزارش linuxcare کار با لینوکس را برای موسسات بزرگ ساده تر کرده می گوید: ۲۰۰۱ سال منفعت بود ، ۲۰۰۲ سال پروژه های مقدماتی و ۲۰۰۳ سال صف آرایی است.

گزارش اخیر گارتنر یک مرکز مشاوره و تحقیق نیز اعلام می کند که تجارت در دنیا به این سمت می ورد که لینوکس را به عنوان یک جایگزین با ارزش برای یونیکس و ویندوز در نظر بگیرد و لحاظ کند.

اصلی ترین بازنده در میدان پیشرفت لینوکس تاکنون کمپانی سان مایکروسیستمز بوده است. نرم افزار سولاریس این مجموعه یکی از مناسب ترین نرم افزارهایی است که برای جایگزینی یونیکس در نظر گرفته شده است که ازجمله نرم افزارهای قوی و مناسب برای سرورهاست. اما در حال حاضر برای خیلی از کاربران سولاریس ارزش خود را از دست داده و لینوکس با قابلیت هایی کمتر از یونیکس مفیدتر به نظر می رسد. خیلی از افرادی که باید با هزینه زیادی نرم افزار سان را خریداری می کردند امروزه به لینوکس روی آورده اند که مجانی است.

این تحولات باعث شده است که سان به فناوری هایی روی آورد که موجودیتش را تهدید می کند. سال گذشته سان اولین سرور خود را با سیستم لینوکس افتتاح کرد. و بالاخره بعد از زیگزاگ های متوالی تصمیم گرفت که استراتژی لینوکس را در پیش بگیرد. سان در نرم افزار خود برای کنترل سرورها از لینوکس و سولاریس هر دو استفاده کرد تا جذابیت های بیشتری را ایجاد کند. اما با وجود همه اقدامات خیلی از صاحبان صنایع بر این باورند که با توجه به پیشرفت لینوکس سان محوشده است.

برنده اصلی در این میان IBM است که همراه با هیولت پاکارد(HP) و دل (Dell) از فروش سرورهای لینوکس سود زیادی را برده است. IBM سال ۱۹۹۹ به لینوکس روی آورد و اکنون در تمامی محصولات خود از PC های کوچک تا کامپیوترهای بزرگ از آن استفاده می کند.

سان هم تجارت کامپیوترهای بزرگ IBM را آغاز کرده است، چراکه یک کامپیوتر با این حجم می تواند مثل چندین سرور کوچک لینوکس عمل کند. موسسات با اینگونه کامپیوترها در حال حاضر با تمامی اتاق هایی که پر از سرورهای یونیکس هستند مقابله می کنند.

همچنین لینوکس می تواند چیزی را که IBM سال ها به دنبال آن بود تامین کند. یک سیستم عامل که تمامی ویژگی های خطوط تولید دیگر را داشته باشد. آرت اولبرت کارمند سابق IBM که در حال حاضر در Linuxcare است می گوید که لینوکس می تواند موسساتی را به دنبال وارونگی تکنولوژی هستند تقویت کرده و موجب تضعیف موسساتی شود که به قیمت زیر سوال بردن تکنولوژی های دیگر خود را بالا می برند.

● محو ویندوز

آیا مایکروسافت نیز توسط لینوکس نابود می شود؟ نه هنوز. نفوذ مایکروسافت در دنیا به دلیل برتری سیستم عامل ویندوز است که حدود ۹۰ درصد کامپیوترهای رومیزی را در بر می گیرد.

ولی در حالیکه ویندوز قوی تر می شود به مرور وارد بازار سرورها نیز می گردد، چراکه گرداندن سرورها با ویندوز ارزان تر از یونیکس تمام می شود. مشکل مایکروسافت این است که سرورهای لینوکس ارزان تر است. مایکروسافت با اشاره به یک تحقیق داخلی که نشان می دهد برای سالیان متوالی سرورهای لینوکس از سرورهای ویندوز گرانتر بوده اند خود را توجیه می کند. ولی خیلی از شرکت ها خصوصا آن هایی که از سیستم یونیکس استفاده می کردند به این باور رسیده اند که سرور ویندوز از لینوکس گرانتر تمام می شود.

علاوه بر این ویندوز برای مقابله با ویروس های کامپیوتری ضعیف تر عمل می کند.سرورهایی که با لینوکس هدایت می شوند امنیت بیشتری دارند.

دولت ها از لینوکس در سیستم های خود استفاده می کنند چون می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها از ورود هکر ها جلوگیری کند.

نتیجه نهایی این است که خریداران باید بین لینوکس که ارزان تر است و ویندوز که امکانات بیشتری را فراهم میکند و با نرم افزارهای دیگر راحت تر هماهنگ می شود و گرانتر است یکی را انتخاب کنند. به طور خلاصه مایکروسافت قاعدتا نمی تواند بازنده باشد و از طرفی برنده هم نیست. حداقل در بازار سرورها لینوکس و مایکروسافت رقابت شدیدی دارند. این مثال می تواند واکنش های عجیب مایکروسافت و هشدارهای مکرر این کمپانی در مورد این که لینوکس و سایر نرم افزارهای Open source می تواند صنعت و تجارت را نابود کند، توجیه کند.

به گفته کرینگ موندی سرپرست تکنیکی مایکروسافت همزمان که جنبش open source رشد می کند می توان نسل جدیدی از نرم افزارهای تجاری به قیمت پایین تولید کرد . بهترین مثال از این دست نرم افزارهای MySQL و ApACHI است. این تولیدات می تواند تمایل کمپانی ها را به نوآوری کم می کند و بعد از مدتی این صنعت متوقف شده و سقوط خواهد کرد.

این درست همان بحثی است که موسسات تولید دارو در مقابله با سازندگان داروهای ژنریک مطرح می کردند. در حال حاضر مایکروسافت مذاکرات مختلفی را در دولت ها و برای استفاده open source آن ها محصولات این شرکت آغاز کرده است.

استیوبالمر رییس اجرایی مایکروسافت نرم افزارهای Open source را یک سرطان می نامد. البته در سناریوی دیگر لینوکس و سایر نرم افزارهای open source به زودی از زمین محو می شوند. پیش بینی الیسون هم در این حالت درست است. اگر به قبل برگردید و در متن به دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که در جریان این فعل و انفعالات موسسه خود او نیز با این روند نابود خواهد شد
مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات

طراحی قالب وردپرس اصلی ترین حرفه در شرکت فناوی اطلاعات آنفایو است. مهمترین دستاوردطراحی قالب وردپرس باید شناساندن نام تجاری ، معرفی خدمات و محصولات شما باشد که رسیدن به این مهم با رعایت استانداردهای جهانی طراحی سایت که شامل بهینه سازی وب سایت بر اساس الگوریتم موتورهای جستجو ، در کنار داشتن ظاهری زیبا فراهم می شود. در دنیای مجازی امروز و عصر پیشرفته ارتباطات برای صاحبان سازمان ها ، نهادهای دولتی و صاحبان مشاغل وکسب وکار آزاد داشتن یک وب سایت امری ضروری است .از مزایای داشتن سایت معرفی ، اطلاع رسانی ، بازاریابی و قابلیت های نوین تبلیغاتی میباشد .کاربران میتوانند از هر نقطه دنیا فقط با یک کلیک به شما دسترسی داشته باشند.

شرکت آنفایو خدمات طراحی سایت (طراحی وب) خود را، با توجه به نیازهای کارفرمایان، نوع فعالیت و متناسب با بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی سایت (طراحی وب) در نظر می گیرد. آنفایو با بهره گیری از بهتریت متخصصین حرفه ای برنامه نویسی ، داشتن تیم تخصصی طراحی سایت ، تسلط به علوم روز دنیای کامپیوتر و اینترنت و مشاوره رایگان وپشتیبانی ۲۴ ساعته آمادگی خود را برای طراحی وب سایت های دولتی ، سازمانی ، شرکتی وشخصی با تلفیق هنر گرافیک دیجیتالی و جدیدترین تکنیک های برنامه ویسی اعلام میدارد .افزایش آمار ، دسترسی ساده کاربران و سرعت وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس آنفایو بسپارید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --