در ادامه سلسله آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو به  سیستم عامل و لینوکس میپردازیم.

سیستم عامل برنامه ای است که همانند واسطی مابین سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر عمل نموده و به مدیریت و کنترل سخت افزار ، نرم افزار و کاربران سیستم می پردازد. هدف اصلی یک سستم عامل فراهم کردن محیطی برای اجرای برنامه های کاربران است . البته استفاده آسان و بهینه از سیستم نیز جزء اهداف یک سیستم عامل بشمار می روند.
لینوکس یک سیستم عامل پیشرفته چند کاربره و چند وظیفه ای است و خاصیت چند وظیفه ای آن ، امکان اجرای همزمان برنامه های متعدد را فراهم می نماید. بطور مثال شما می توانید فایلی را برای چاپگر ارسال کرده و بطور همزمان فایل دیگری را نیز ویرایش کنید. باخاصیت چند کاربری نیز کاربران متعددی بطور همزمان می توانند به سیستم متصل شده و از منابع آن استفاده کنند. سیستم عامل لینوکس در حقیقت نسخه از یونیکس است و انعطاف پذیری یونیکس را دارد. یونیکس در سال های 1970 توسط کن تامپسون در آزمایشگاه AT&T شرکت بل بوجود آمد.در ابتدا یونیکس بعنوان سیستم عاملی برای محققین و رفع نیازهای مختلف و متغیر آنها طراحی و ایجاد شد. به همین منظور تامپسون مجبور بود تا سیستمی طراحی نماید تا وظایف متنوع محققین را انجام دهد. بنابر این در این سیستم انعطاف پذیری اهمیت بیشتری نسبت به استفاده مناسب از سخت افزار پیدا نمود. همانند یونیکس ، سیستم عامل لینوکس نیز مزیت پشتیبانی از نیاز های متعدد و متنوع کاربران را داردو به این ترتیب کاربران می توانند سیستم عامل را با توجه به نیاز های خود پیکربندی نموده و استفاده کنند. امروزه لینوکس یک سیستم عامل سریع ، پایدار و متن باز برای کامپیوتر های شخصی و ایستگاه های کاری است که امکانات وسیعی همانند سرویس های اینترنتی مختلف ، ابزار های برنامه نویسی و توسعه وسیع ، واسط گرافیکی قوی و برنامه های کاربردی متعدد را به کاربران خود ارائه می دهد.

رشد لینوکس
دلایل مختلفی باعث رشد استفاده از سیستم عامل لینوکس شده اند که مهم ترین آنها عبارتند از:
1. پشتیبانی شرکت های بزرگ تجاری همانند اینتل ، گوگل، آی بی ام و DELL
2. پشتیبانی دولت هایی که لینوکس را به عنوان تنها سیستم عامل موجود در ادارات و سازمان های دولتی اعلام نموده اند.
3. رشد کاربران غیر حرفه ای لینوکس
کمپانی های اصلی پشتیبان لینوکس ، آن را به خاطر امنیت و قابلیت اطمینان بیشتر انتخاب می نمایند. بطور مثال شرکت هایی همانند DELL , IBM بر روی سیستم های خود برحسب نیاز کاربر می توانند سیستم عامل لینوکس را ارائه دهند. همچنین وب سایت گوگل نیز بخاطر پایداری بالا و امکان ایجاد خوشه(مجموعه ای از سرویس دهنده ها که همانند یک سرویس دهنده ، وظیفه ای را انجام می دهند) از لینوکس استفاده می کند. عامل دیگر که در رشد لینوکس موثر بوده ، افزایش استفاده از لینوکس در ادارات دولتی است. کشور های متعددی لینوکس را به عنوان تنها سیستم عاملی معرفی نموده اند که در ادارات دولتی باید استفاده شود. این کشور ها بدلایل متعدد اقتصادی ، سیاسی و فنی لینوکسرا برای نیاز خود ماسب تشخیص داده اند و آن را بکار می برند. به علاوه کاربران غیر حرفه ای نیز امروزه لینوکس را بخاطر پایداری ، قابلیت اطمینان ، راحتی و وجود برنامه های کاربردی متعدد و متنوع استفاده می کنند.

مروری بر لینوکس
سیستم عامل لینوکس دارای سه قسمت اصلی کرنل ، محیط و ساختار فایل می باشد.کرنل هسته سیستم عامل است و وظیفه اجرای برنامه ها و مدیریت سخت افزار ها را برعهده دارد. محیط نیز واسطی را برای کاربران ایجاد و دستورات کاربران را دریافت نموده و آنها را برای اجرا به کرنل ارسال می کند. ساختار فایل هم نحوه ذخیره فایل ها را بر روی هارد دیسک تعیین می کند. بطور کلی کرنل ، محیط و ساختار فایل ، با یکدیگر همکاری نموده و سرویس های پایه یک سیستم عامل را برای کاربران فراهم می آورند. همان گونه که ذکر شد محیط ، واسطی بین کاربران و هسته است و همانند مفسری دستورات کاربران را تفسیر و به کرنل سیستم ارسال می کند. لینوکس محیط های متعددی همانند مدیر های پنجره ، محیط های رومیزی و پوسته های خط فرمان را دارد و کاربران می توانند آنها را براساس نیاز های خود پیکربندی کرده و سیستم خود را از طریق این محیط ها مدیریت و استفاده نمایند. در لینوکس نیز همانند ویندوز ، فایل ها در داخل دایرکتوری ها قرار می گیرند و کاربران می توانند دایرکتوری ها و فایل های مورد نظر خود را ایجاد کنند و سپس برای هر یک از آنها مجوز های دسترسی را تعیین نمایند. دایرکتوری های این سیستم عامل ، براساس استاندارد سلسله مراتب فایل سیستم و بصورت درختی سازماندهی می شوند. اولین دایرکتوری نیز دایرکتوری ریشه یا / است و تمامی دایرکتوری های دیگر در زیر آن قرار می گیرند.
به همراه لینوکس فدورا دو محیط گرافیکی پیشرفته بنام های KDE و GNOME ارائه می شوند که از طریق آنها می توانید تمامی عملیات مورد نظر خود را بر روی سیستم انجام دهید . این محیط ها بر اساس سیستم X Window کار می کنند و برنامه های هر یک در دیگری قابل اجرا است. برای هر یک از این محیط ها نیز برنامه های کاربردی متنوعی نوشته شده است بطور مثال محیط KDE مجموعه کاملی از برنامه های اینترنتی ، ویرایشگرها ، برنامه های گرافیکی ، برنامه های چند رسانه ای و برنامه های سیستم را دارد. در وب سایت هر یک از این محیط های گرافیکی نیز مطالب مفیدی همانند نرم افزارها ، راهنماها و خبر های متعددی وجود دارد.

در ادامه با آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو همراه باشید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --