در ادامه سلسله آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو به  راهنمای مدیریت جوملا  میپردازیم.

جوملا یکی از پرطرفدار ترین و موفق ترین سیستم های مدیریت محتوا ( cms ) می باشد که روند توسعه و پشتیبانی این پروژه بصورت جدی از سوی تولید کنندگان مورد حمایت قرار دارد و نسخه های جدید آن بصورت دائم از طریق وب سایت آن در دسترس کاربران قرار می گیرد. برای استفاده و نصب جوملا به کمک فناوری میزبانی ابری پارس پک شما تنها به فشردن چند کلید نیاز خواهید داشت، به این ترتیب که پس از ورود به سیستم ابری در قسمت مدیرت اکانت های خود به سراغ بخش نصب خودکار اسکریپت رفته و از آنجا گزینه جوملا را انتخاب نمائید. کافی است اطلاعات لازم مربوط به عنوان سایت و کلمه عبوری که برای کاربر admin در نظر دارید را وارد نمائید تا سیستم مراحل نصب جوملا بر رو اکانت ابری شما را تکمیل نماید.با تکمیل مراحل نصب ، برای مدیریت محتوای وب سایت خود کافی است از طریق لینک زیر برای ورود به قسمت مدیریت وب سایت استفاده نمائید:

yourdomain.com/directory/administrator

قسمت های مختلف سیستم مدیریت محتوای جوملا :
برای مدیریت درست وب سایت می بایست بر ساختار اسکریپت مورد استفاده تسلط کاغی داشته باشید، لذا در ادامه به تشریح ساختار محتوایی سیستم مدیریت محتوای می پردازیم:

1. مقالات ( Article ):
مطالبی که در وسط صفحه اول سایت مشاهده می کنید و یا مطالبی که پس از این می خواهید در یک منوی منحصر به فرد مشاهده شوند می بایست در قالب یک مقاله در وب سایت ذخیره شوند، برای اینکار کافی است از منوی مقاله جدید استفاده نمائید.

2. دسته بندی ( Category ):
دسته بندی مطالب در دو حالت بخش ها و موشوعات که زیر مجموعه بخش ها هستند صورت می پذیرد، به این ترتیب یک بخش می تواند دارای چندین موشوع باشد. توجه نمائید یک مقاله تنها در یک بخش و یک موشوع جای می گیرد.

3. ماژول ها ( Module ):
ماژول ها زمانی استفاده می شوند که شما بخواهید یک متن کوتاه را در یک جای غیر معمول که قبلا در قالب وب سایت شما پیش بینی شده است جای دهید، مثلا متنی که در بالا یا انتهای سایت استفاده خواهید کرد. همچنین ممکن است برخی امکانات خاص مانند بخش ورود کاربران و یا محبوب ترین مقالات نیز به عنوان یک ماژول استفاده شود که شما از بخش مدیریت ماژول ها می توانید آنها را بررسی و در صورت نیاز یک ماژول جدید بسازید.

4. کامپوننت ها ( Component ):
کامپوننت ها در واقع هسته های اصلی اسکریپت هایی هستند که در حوملا مورد استفاده قرار می گیرند که معمولا حجم قابل ملاحظه از کدها را در خود جای می دهند. برای نمونه مطالب اصلی که در وسط صفحه مشاهده می کنید خود یک کامپوننت است که توسط جوملا گسترش می یابد، تالار های گفتگو و از جمله تالار گفتگو کیوننا ( Kunena ) نیز از دیگر نمونه هایی هستن که به عنوان یک کامپوننت در سیستم مدیریت در دسترس خواهند بود.

5. بنر ها ( Banner ) :
در قسمت بنر ( banner ) شما می توانید آگهی های تصویری و یا متنی خود را در دسته بندی های مختلف ایجاد و نمائید و بعدا از قسمت ماژول ها برای مدیریت بنر مربوطه اقدام فرمائید.

6. کاربران ( User ) :
کاربران یا یوزرها ( user ) در مدیریت جوملا بخش جداگانه ای را به خود اختصاص می دهند، شما می توانید کاربران مختلف با سطوح مختلف دسترسی ایجاد نمائید. برای مثال کاربری که تنها اجازه نگارش مقالات را بر عهده خواهد داشت.

7. قالب ( Template ) :
بخش مدیریت قالب یا پوسته ( template ) به شما این امکان را می دهد که قالب دلخواه خود را بر روی وب سایت اعمال نمائید.

8. پلاگین یا افزونه ( plugin ) :
پلاگین ها وظیفه اصلاحات ریز در سیستم را بر عهده دارند، مانند پلاگینی که نصب می کنید تا سرعت جستجو را در سایت شما افزایش دهد و یا مطالب مرتبط را در پایین مقالات شما ضمیمه نماید.

9. منوها ( Menu ) :
منو ها در مدیریت جوملا از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند، شما آزاده و به سهولت می توانید لیست های مختلفی از منوها را در سایت خود برقرار نمائید و از زیر منو با در چندین لایه استفاده نمایید. به هنگام ساخت یک منوی جدید بسادگی می توانید وظیفه آن را تعیین نمائید به این ترتیب که آیا قرار است به یک لینک خارجی ارجاع گردد، یک مقاله را نمایش دهد و یا لیستی از مقالات را در یک صفحه چینش نماید، برای اطلاع از تنوع آن لازم است که این مراحل طی نمایئد.

10. نصب افزونه ( Extention installation ) :
در مدیریت بخش جداگانه ای برای نصب افزونه ها ( extension installation ) وجود دارد که فارغ از نوع آنها اعم از ماژول ، کامپوننت ، پلاگ این و یا قالب وب سایت باید ابتدا از این طریق بر روی سیستم نصب گردند تا پس از آن شما قادر گردید در قسمت مربوطه آن را مدیریت نمائید.

در پایان ذکر این نکته اهمیت دارد که باتوجه به متن باز ( open source ) بودن این نرم افزار همانطور که توسعه دهندگان وب می توانند از آن برای توسعه نرم افزاری برای پاسخوگیی بهتر به نیازهای شما استفاده نمایند، هکر ها و خرابکار های اینترنتی نیز می توانند با مطالعه کدها برای نفوذ به وب سایت شما و یا سوء استفاده از اکانت هاست شما استفاده نمایند، لذا اهمیت دارد که تنها افزونه های معتبر که مرتبا توسط تولید کننده بازبینی می شود استفاده نمایئد و در به روز رسانی نرم افزار جوملای خودحداکثر تلاش را مبذول فرمائید.

در ارتباط با روند توسعه جوملا ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تاکنون بیش از 9300 افزونه از سوی سایت رسمی جوملا برای آن شناخته شده است که کاربران جوملا بسادگی می توانند از این افزونه ها که اغلب بصورت رایگان ارائه می گردند، استفاده نمایند.

 در ادامه با آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو همراه باشید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --