در ادامه سلسله آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو به آشنايي با هفت کارآفرين برتر اينترنت  میپردازیم.

آشنايي با هفت کارآفرين برتر اينترنت ، اين گزارش فقط يک پيام دارد : هيچ انساني بي استعداد به دنيا نمي آيد و انديشه تئوريسين ها را با پول نمي توان خريد !

بيل گيتس
بيل گيتس را از دهه هشتاد ميلادي ، به عنوان يک نخبه در دنياي ديجيتال مي دانند . وي را بايد رهبر کارآفرينان ديجيتالي جهان دانست . شرکت کارآفرين مايکروسافت ، اکنون به اندازه درآمد ساليانه کشورهاي منطقه خليج فارس ، ارزش مالي دارد. سيصد ميليارد دلار ، ارزشي است که هم اکنون شرکت گيتس ، در بازار فناوري اطلاعات جهان به خود اختصاص داده است . تمام اين اعتبار ، فقط از طريق کارآفريني مبتني بر نهاده هاي فناوري اطلاعات فراهم شده است . مايکروسافت ، اکنون يکي از بزرگ ترين کارآفرينان ديجيتالي جهان است و کم تر شرکتي در دنيا م يتوان سراغ داشت که به اندازه اين شرکت ، در اشتغال زايي مبتني بر ICT ، پيش گام و موثر باشد.
ويليام هنري گيتس سوم مشهور به بيل گيتس، در 28اکتبر 1955 در سياتل،مرکز ايالت واشنگتن آمريکا به دنيا آمد.گيتس در خانواده‌اي به دنيا آمد که از تاريخي غني از تجارت و سياست و خدمات اجتماعي سرشار بود.پدر پدربزرگش شهردار و نماينده مجلس ايالتي بود،پدربزرگش معاون رئيس کل يک بانک ملي و پدرش ويليام هنري گيتس دوم وکيل دادگستري و يکي از سرشناسان شهر سياتل است و مادر او آموزگار مدرسه و يکي از اعضا هيئت مديره يونايتد وي اينترنشنال (United Way International) بود که در امور خيره نيز فعاليت داشت.بيل گيتس در اين خانواده و در کنار دو خواهر خود رشد کرد.گيتس در کودکي بيشتر وقت خود را در کنار مادربزرگ خود گذراند و از او تأثير بسيار گرفت.از اول زندگي‌اش،جاه طلبي و بلندپروازي و حس رقابت از او مي‌باريد؛همان عواملي که نياکانش را به بالاترين مدارج حرفه‌اي شان رسانده بود. در دبستان به سرعت از همسن و سالانش در تمام دروس به ويژه رياضيات و علوم جلو افتاد.والدينش که اين وضعيت را ديدند،او را در يک مدرسه معروف به نام ليک‌سايد ثبت نام کردند. .طبق آخرين آمار بيش از 95درصد از دارندگان رايانه‌هاي شخصي در سراسر جهان از محصولات مختلف مايکروسافت استفاده مي‌کنند.درحال حاضر بيل گيتس با بيش از 50ميليارد دلار,ثروتمندترين مرد دنيا شناخته شده‌است.او اين مقام را چندين سال است که حفظ کرده.يکي از دلايل موفقيت مايکروسافت به گفته خود گيتس استخدام افراد باهوش در اين شرکت است.گيتس زماني که فقط 19سال داشت مايکروسافت را مديريت مي‌کرد.او بقدري کار مي‌کرد که حتي گاهي چند روز محل کار خود را ترک نمي‌کرد و به همراه کارمندان خود بسختي برروي پروژه‌هاي مختلف و سفارش مشتريان کار مي‌کرد.گيتس در سال 1992با مليندا فرنج گيتس ازدواج کرد که حاصل آن يک دختر (متولد سال 1996) و يک پسر (متولد سال 1999) بوده‌است.بيل گيتس راه مادر خود را ادامه داد و بهمراه همسر خود چندين موسسه خيره در سراسر دنيا تأسيس کرد.هم اکنون بيل گيتس همراه همسر و فرزندان خود در شهر سياتل ساکن است.
در حال حاضر مايکروسافت با بيش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص 25,3ميليارد دلار در پايان سال مالي 2001 يکي از موفقترين شرکتهاي ايالات متحده آمريکا و يکي از راهبران صنعت رايانه بوده‌ است.

پير اميديار
نامش پير (Pierre) و فاميلش اميديار Omidyar) ) بود. او هم مانند ديگر بازيگران بزرگ عصر ديجيتال ، در اواسط اخرين دهه قرن بيستم ميلادي ، يعني سپتامبر 1995 ، پورتالي را طراحي و راه اندازي کرد که ايده خلاقانه و ديجيتالي او و همسرش Pam ، اکنون به نام ebay ، مشهورترين و برترين سايت حراجي آنلاين وب به شمار مي رود. ايشان ، از ديگر کارآفرينان ايراني پر افتخار در حوزه فناوري اطلاعات مي باشند که حراجي انلاين وي ، هزاران نفر را به کار مشغول کرده است . پير اميديار در21ژوئن 1967از پدري ايراني و مادري فرانسوي در پاريس به دنيا آمد. 6ساله بود که با خانواده اش به مريلند آمريکا رفت و در 14سالگي با نوشتن دومين برنامه رايانه‌اي براي کتابخانه مدرسه پا به دنياي بيتها گذاشت. پير اميديار رئيس و موسس سايت اي‌بي (e-bay) اولين و معروفترين وبگاه مخصوص حراج و خريد و فروش اينترنتي که تا آخر سال 1998 2/1ميليون عضو 750ميليون دلار حجم معاملات و حدود8ميليون دلار سود به هم زده بود ، راه اندازي کرد. حالا بعد از گذشت مدت کمي ، شرکت بزرگي شده است با بيش از 6000 کارمند ميليون ها مشتري ثبت شده .پير اميديار ، جوان ايراني الاصل مقيم آمريکا ، در سال 2006 با 10 ميليارد دلار ثروت که همه اش از راه کسب و کار الکترونيکي و رهبري بر بازار هاي عصر ديجيتال حاصل شده است ، سي و پنجمين ميلياردر جهان و نوزدهمين ميلياردر آمريکا به شمار مي رود. در ان سالهاي نه چندان دور ، تصور اين که روزي ، خلق مکاني براي خريد و فروش اجناس دست دوم يا تا حدي نو و آفرينش يک حراجي واقعي ديجيتالي ، حتمي شود ، آرزويي به بزرگي آرزوهاي چارلز ديکنز بود! اما آرمان طلايي پير ، چند سال پس از هزاره سوم ، به واقعيتي مسلم مبدل گشت اکنون آن روياي شيرين به چنان حقيقتي مبدل شده است که فقط دامنه ebay.com ، ميليون ها دلار قيمت دارد. پير را بايد افتخاري براي دنيال ديجيتال ايران دانست . مانند اميد کردستاني و فرزاد ناظم.
مايکل دل
مايکل دل ، بنيانگذار شرکت کامپيوتري دل است که ايده و اهتمام او بر توليد کامپيوترهاي روميزي يا نوت بوک ، باعث شد تا امروزه ده ها هزار نفر در اقصي نقاط جهان ، به طور مستقيم و غير مستقيم ، توسط اشتغالي که آقاي دل در حوزه فناوري اطلاعات ايجاد کرد ، مشغول به کار باشند. او توانست ظرف کم تر از يک دهه ، ده ها ميليارد دلار از طريق يک کارآفريني ديجيتالي ، کامپيوتر هاي توليدي خود را به فروش برساند. مي توان دل جوان را يکي از برترين کارآفرينان ديجيتالي جهان خواهند. مانند بسياري از کارآفرينان ديجيتالي جهان ، دل هم آمريکايي است .
مايکل دل (MICHAEL DELL) در سال 1965 در تگزاس آمريکا به دنيا آمد. پدرش روانپزشک و مادرش کارمند شرکت بورس بود. آنها مي خواستند مايکل دکتر شود بنابراين، در دانشگاه تگزاس ثبت نام کرد، گرچه علاقه اول او کامپيوتر بود. روحيه کارآفريني از همان کودکي جزئي از وجود مايکل بود. در 12 سالگي يک حراج تمبر راه انداخت و از اين راه توانست 1000 دلار کسب کند. در دبيرستان با فروش روزنامه 18000 دلار به دست آورد. در سال 1983 خريد رايانه هاي قديمي و به روز کردنشان را براي فروش در محل گاراژ منزلشان شروع کرد و 180 هزار دلار رايانه فروخت. پس از آن ديگر به دانشکده بازنگشت. در مرحله بعد او اجزاء رايانه را مي خــــــريد و پس از مونتاژ آن را مي فروخت. سال بعد او شرکت دل را بنيان گذاشت و با تحويل به موقع (JUST IN TIME) و حذف انبار و هزينه بالاسري و ارائه خدمات پس از فروش تحولي شگرف را در زمينه پاسخگويي به نيازهاي مشتريان در صنعت رايانه پديد آورد. او ايده اي را رايج کرد که مشتري مي تواند ازطريق تلفن، رايانه شخصي سفارش بدهد و بخرد. »سيستم توزيع مستقيم« و »عرضه انبوه کالا مطابق دلخواه مشتري« (MASS CUSTOMIZATION) ازويژگيهاي شرکت دل است. شرکت او در سال تاسيس 6 ميليون دلار از محل فروش رايانه درآمد کسب کرد. اين رقم در سال 1987 به 69 و در سال 1991 به 546 ميليون دلار و در سال 1992 به دو ميليارد دلار رسيد. همين رشد سريع اولين ضربه مهلک را به شرکت وارد آورد. مدير مالي استعفا کرد و ضرر ميليونها دلاري شرکت را تهديد مي کرد. مايکل خود را متعهد کرد که مشکل را شناسايي کند. او به ســرعت دريافت که بدون تغيير در شــرکت نمي تواند کار را پيش ببرد. او اين کار را کرد و افراد مجربي از موتورولا و اپل را به کار گرفت. در سال 1997 دل اولين شرکتي بود که رکورد فروش يک ميليـارد دلاري را از طريق اينترنت به دست آورد.
جف بزوس
جفري بزوس (Jeffrey Preston Bezos)، بنيان گذار و رئيس شرکت آمازون که خرده فروشي اعجاب انگيز amazon.com را راه اندازي کرده است ، در سال 2007 ميلادي ، دوازدهمين سالگرد افتتاح اين مغازه اينترنتي بزرگ را در سياتل ، جشن گرفت . بزوس ، از کارآفرينان ديجيتالي جهان است . سالانه ميليون ها نفر از کاربران اينترنت ، از فروشگاه هاي الکترونيکي او خريد مي کنند و اين امر باعث شده است تا ده ها هزار نفر در اقصي نقاط جهان ، در فرآيند فروش سايت آمازون ، مشغول به کار باشند. مجله مشهور فوربس ، سال 2005 ، دارايي وي را با 5 ميليارد دلار ، در رديف چهل و يکمين عضو باشگاه ميلياردرهاي جهان معرفي کرد. جفري بزوس ، مثل پير اميد يار ، جوان ايراني الاصل مقيم آمريکا که سايت حراجي ebay.com را در اختيار دارد ، يا مثل اميد کردستاني ، معاون بازرگاني google ، افکار مکتوب شده خود را در محيط ديجيتال ، عملي کرده است . جفري بزوس ، متولد 1964 و دانش اموخته دانشگاه Princeton امريکا است که به دليل اثر بخشي (effectiveness)فعاليت هاي کسب و کار ديجيتالي اش ، در سال 1999 ميلادي ، توسط مجله TIME ، مرد سال شناخته شد. شرکت آمازون ، در سال 2006 در رديف دويست و هفتاد و سومين شرکت پر درامد آمريکا در فهرست فورچون 500 قرار گرفت . درآمد اين شرکت خرده فروشي ديجيتالي بزوس ، 8 ميليارد دلار اعلام شد . بزوس به دنياي خريد و فروش اينترنتي ، ارزش و اعتبار زيادي داده است . بزوس ، تکنيک هاي خارق العاده اي در کسب و کار روي وب را به معرض ديد ميليون ها کاربر اينترنت قرار داده که زمينه اي ممتاز در فروش بالاي مغازه هاي الکترونيکي آمازون شده است . بزوس را بايد يکي از بازيگران موثر عصر ديجيتالي کنوني دانست که راهبرد آمازون را در خلق کسب و کار هاي اينترنتي و ايجاد يک مزيت رقابتي در صدور انواع کالاها به اقصي نقاط جهان ، هدايت نمود. بيزينسي که به سبک بزوس در اينترنت شکل گرفته است ، آمازون را در رديف پر مخاطب ترين سايت هاي اينترنت ارائه کرده است .
ديويد فيلو
جري يانگ (Jerry Yang) و ديويد فيلو (David Filo) ، يکي ديگر از نام آوران جوان و موفق عصر ديجيتال معاصر به شمار مي روند. اين زوج جوان کارآفرين آمريکايي ، همانند پيشينيان خود ، هيولت و پکارد (در HP) و رقيبانشان لري و سرگئي (در Google) ، با راه اندازي يک سازمان اطلاع رساني – تجاري ديجيتالي ، ظرف چند سال ، بزرگ ترين پورتال پهنه جهاني وب را با ميليون ها کاربر و گردش مالي ميليارد دلاري ، طراحي و راه اندازي کردند. اکنون هزاران نفر از جنوب شرق آسيا گرفته تا شمال کانادا ، بر پايه سيستم کارآفريني ديجيتالي پهناور ياهو ، به کار مشغول هستند. مهندس فرزاد ناظم ، جوان ايراني موفقي است که سال ها ، مديريت سايت ياهو را بر عهده دارد و قطعا ، نقش او در هدايت سازمان کارآفريني صنعت گران ياهو، غير قابل انکار است . اين موفقيتي بزرگ براي ايرانيان است که اميدواريم ، تجارب ارزنده چنين افرادي به داخل کشور ، پايه هاي ترقي صنعت فناوري اطلاعات کشور فراهم شود. شرکت ياهو ، صاحب امتياز سايت ياهو ، توسط اين افراد در آوريل 1994 ميلادي ، تاسيس شد . ياهو دات کام ، مشهور ترين سايت وب در ميان ميليون ها تارگاه تاسيس شده در رسانه اينترنت مي باشد . اين سايت ، به 15 زبان زنده دنيا ، خدماتي مانند اطلاع رساني در زمينه هاي خبري و مسائل روزمره ، اجاره فروشگاه هاي الکترونيکيhttp://shopping.yahoo.com، ارائه دايرکتوري هاي اطلاعاتي و يلوپيج هاي تجاري مختلف کشورها را در کنار امتيازاتي براي خود اشتغالي کاربران ، ارائه کرده است . در اکتبر 2005 ، شبکه جهاني ياهو توسط 411 ميليون کاربر اينترنت ، با 3.5 ميليارد page views مورد بازديد قرار گرفت که يک رکورد در اينترنت به شمار مي آيد . مسنجر مشهور ياهو http://messenger.yahoo.com ، امروزه محل تعاملي ديجيتالي و قرارگاه ارتباطي الکترونيکي ميليون ها کاربر در جهان است . انتقال صدا ، تصوير ، نوشته و ديتا از طريق اين نرم افزار محبوب ياهو ، امتيازاتي است که ياهو به صورت رايگان براي کاربران خود ارائه کرده است . اين ها در حالي ارائه شده است که ، ياهو مسنجر مديريت صندوق پستي الکترونيکي شما را بر روي ياهو ، به آساني فراهم کرده است .
لري پيج
لري پيج و سرگئي برين ، با راه اندازي گوگل ، به دنياي کسب و کار نشان دادند که چگونه انديشه خلاق و تفکر سيستماتيک مي تواند ، افکار مکتوب دو جوان را در خوابگاه هاي استانفورد ، مبدل به تکنولوژي بزرگ در جهان کند . لري پيج که مادرش استاد رياضيات در آمريکا مي باشد ، امروز در فهرست ميلياردهاي جهان قرار دارد. او به عنوان phd استانفورد ، يک خلاق و نخبه به تمام عيار است . او هر روز موتور جست و جوي گوگل را بر روي نوت بوکش چک مي کند واشکالاتش را به مديران ارشد گوگل انتقال مي دهد . لري پيج را بايد يک خلاق و کارآفرين بزرگ اينترنت دانست . امروز اگر گوگل لري پيج نبود ، بيش از ده ها ميليون کاربر اينترنت ، کاوش در خيلي از صفحات وب را از دست مي دهند. گوگل ، يکي از مظاهر کارآفرين ديجيتالي جهان به شمار مي رود. گوگل ، اکنون ده ها هزار نفر را در اقصي نقاط جهان به کار مشغول کرده است . اشتغالي که بر محور فناوري اطلاعات پايه گذاري شده است و توانسته است در کم ترين زمان ، بهره وري و ثروت فوق العاده اي را براي دو جوان دره سيليکون به ارمغان آورد. البته موفقيت کارآفريني گوگل را نبايد تنها بر محور اين دو جوان بنيانگذار خلاصه کرد. اثربخشي فعاليت افرادي چون مهندس اميد کردستاني ، جوان نخبه و تئوريسين بزرگ گوگل که در موفقيت هاي اين شرکت نقشي غير قابل انکار ارائه نمود ، در کنار حضور فردي چون اريک اشميت ، مديرعامل گوگل ، بستر پيروزي گوگل فراهم شد . اگر چه حضور افرادي چون سالار کمانگر ، مدير بخش محصولات گوگل و ده ها ايراني حاضر در اين شرکت ، نقشي افتخار آميز در موفقيت هاي گوگل در عرصه کسب و کار ديجيتالي ايفا کرده اند ، اما نبايد فراموش کرد که شرکت گوگل ، امروز به مظهر خلاقيت ديجيتالي و نوآوري سريع مبتني بر فرصت سازي و نياز سنجي هوشمندانه بازار فناوري اطلاعات جهان تبديل شده است و اين يک برگ برنده بزرگ است . سيصد و پنجاه و سومين شرکت برتر آمريکايي در سال 2006 با بيش از 8 ميليارد دلار درامد ، ارقامي است که فورچون 500 در سال 2006 ، براي بزرگان دره سيليکون ، ارائه کرده است . آن ها اکنون به عنوان جوان ترين ميلياردردهاي دنيا ، از ناسا درخواست کرده اند که نام گوگل را بر روي کره ماه حک کند ! ان ها به زودي جزيره اي روي کره زمين خواهند خريد و نام آن را گوگل خواهند گذاشت . اگر شما اکنون نام شرکت Xerox را به عنوان کپي گرفتن در فرهنگ لغات مي بينيد ، به زودي شايد نام Googling را با نام جست و جو کردن ، مشاهده کنيم. تاثير گوگل در دنياي ديجيتال ، غير قابل انکار است . هنرمندي اين دو جوان ، آن قدر سريع ، اثر بخش و با ارزنده ترين شاخص هاي کسب و کار در اشل مديريت آمريکايي در بازار همراه بود که نمونه هاي آن را کم تر در دنيا شاهد هستيم. رهبران امروزي گوگل ، که در پايان سال 2007 ، 33 ساله مي شوند ، هر يک بيش از 7 ميليارد دلار ثروت دارند. آن ها سي و يکمين ثروت مند جهان هستند . ثروتمنداني که ثروت و رفاه آنان ، فقط مديون تلفيق علوم کاربردي با فناوري اطلاعات و ارتباطات امروزي است . بازيگران گوگل ، مثل بازيگران اچ پي و امازون و حتي جنرال الکتريک ، راه کسب و کار در دنياي فيزيکي و ديجيتالي را با خلاقيت منسجم و تعهد به اصل نوآوري مداري و مشتري مداري هدفمند ، حفظ کرده اند . شرکتي که اين دو جوان ثبت کردند ، تا سال 2006 ، بيش از 107 ميليارد دلار اعتبار داشته است
جک ما
جک ما ، در نوامبر 1964 در چين متولد شد . وي موفق شد در سن سي و پنج سالگي ، يکي از مشهورترين سايت هاي اطلاع رساني تجاري اينترنت را طراحي و ارائه کند و ميليون ها دلار از اين طريق ، در آمد کسب کنند. کارآفريني الکترونيکي آقاي ما ، امروزه هزاران نفر را در سراسر جهان به کاري مولد و پر سود مشغول کرده است . نياز سنجي خوب بازار ، ايجاد فرصت هاي تجاري الکترونيکي متنوع و مبتني بر نهاده هاي تجارت الکترونيکي قوي و ارائه نواوري هايي در اطلاع رساني بازرگاني خارجي در وب ، باعث رونق بخشي به فعاليت هاي کارآفريني آقاي Ma گرديد . يکي از برجسته ترين نکاتي که در موفقيت کارآفريني ديجيتالي آقاي Ma مشهود است ، اهتمام مجموعه علي بابا ، در ايجاد يک محيط تعاملي قوي هوشمند ، بين خريدار و فروشنده کالا و خدمات به طور کاملا حرفه اي است که شاخصي در فعاليت هاي اين سايت در مقايسه با پايگاه هايي مانند www.europages.com مي باشد. سايت alibaba.com يكي از بزرگترين سايت هاي حراج و تجارت اينترنتي است كه مقر آن در چين واقع شده و در حال حاضر سود خوبي از فعاليت هايش كسب مي كند. جك ما ، بنيانگذار اين سايت اينترنتي ، از معروف ترين شخصيت هاي آسيايي فعال در زمينه اينترنت است و به تازگي تصميمات جديدي جهت گسترش خدمات سايت alibaba در نظر گرفته است. به گفته وي در ?? سال آينده يكي از سه شركت برتر اينترنتي دنيا چيني خواهد بود و alibaba سعي دارد تا اين افتخار را نصيب خود كند. بازار چين به علت جمعيت 1 ميليارد نفري كه دارد معمولا شركت هاي چيني را با سوددهي بالا مواجه مي سازد. سايت alibaba نيز با بيش از 12 ميليون نفر عضو رقابت شديدي با ديگر سايت هاي تجاري دنيا به خصوص eBay دارد. هم اكنون موتور جست وجوي گوگل و سايت تجاري eBay بزرگترين رقيبان جهاني براي سايت alibaba هستند اما همكاري alibaba و ياهو از سال 2005 قدرت فزاينده اي به فعاليت هاي اين سايت چيني تزريق كرده است. ياهو براي همكاري با اين سايت ، در سال 2006 ، يك ميليارد دلار پرداخت و45 درصد از سهام آن را خريداري كرد. رشد اينترنت در چين و استفاده روزافزون مردم از خدمات سايت هاي مختلف، اين كشور را بعد از آمريكا به دومين كاربر بزرگ اينترنت تبديل كرده است. از جمله برنامه هاي جك ما براي سايت alibaba ايجاد تغييرات در آن جهت راحت تر استفاده كردن عامه مردم است.

در ادامه با آموزش های تیم طراحی سایت آنفایو همراه باشید.

نظر خود را بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --